QR Code blog ini

QR Code

Sinergi

Photobucket

Senarai “paling” 2009

>> Wednesday, December 30, 2009

Sebelum tahun 2009 melabuhkan tirai aku nak berkongsi tentang beberapa perkara yang mendapat tempat di hati aku sepanjang tahun ini. Namun begitu, aku Cuma nak bagi tau awal-awal bahawa perkara ini dinilai menurut kaca mata aku sahaja. Tidak ada apa-apa nilai kesarjanaan atau keintelektualan yang mungkin anda temui. Maka kepada yang telah memenangai hati aku ni, aku nak ucapkan terima kasih la awal-awal. Anda semua sangat bermakna!

Kategori Kawan :

Kawan yang paling aku nak jumpa – Najib upsi
Kawan yang paling menyenangkan hati – sufi suci
Kawan yang paling senang diajak berbincang – faza4peace
Kawan yang paling banyak meminjamkan barang – Q-amar
Kawan yang memiliki bahasa paling unik – mael geologi
Kawan yang paling tenang – cikgu yuzaidi
Kawan yang paling proaktif – hanif ex-smap Labu
Kawan yang paling segak dan bergaya – raja sham
Kawan yang paling aktif bersukan – cikgu zahrin
Kawan yang paling sempoi – farid anggur
Kawan yang mempunyai anak paling comel – ucop at-tawaui
Kawan yang paling seronok untuk untuk dilayan – yazid
Kawan yang paling “out-standing” – ibnu ishak
Kawan yang masak paling sedap – usop graduan spta
Kawan yang paling “easy-going” - syafiq
Kawan yang mempunyai idea paling luar biasa – sirpunk
Kawan yang paling “soft-spoken” – ehsan ssmp

Kategori Tempat :

Tempat paling mempersona – Kota Kinabalu International Airport
Tempat paling jauh aku pegi – Sipitang
Tempat paling aku teringin nak pegi – UUM
Tempat paling bosan aku pegi – Kuala Penyu
Tempat paling banyak kali aku sesat – Masjid Bukit Padang
Tempat paling kotor - Pasar malam Wakaf Che Yeh
Tempat paling seronok – SMK Pengiran Omar II

Kategori blog :

Topik blog paling menarik – aku dan kami
Layout blog paling cantik – mujahid sesat di Betlehem
Bahasa blog paling puitis – salji biru
Topik blog paling menyentuh hati – sabahan muslim
Blog yang paling kerap aku baca – satu ummah
Blog yang paling tak larat aku bukak – halaqahbyu
Gambar blog yang paling menarik – ebulz
Isi blog yang paling lama untuk dicerna – ridhuantee
Tulisan blog yang aku paling “respect” – ibnuzulkiflee

Kategori Peristiwa :

Peristiwa paling menyeronokkan – balik raya haji dapat tiket percuma naik MAS
Peristiwa paling men”cuak”kan – jatuh motor masa nak balik Sipitang
Perisitwa paling membengangkan – “last minute” punya notis suruh bawak itu-ini untuk ke program
Peristiwa paling membosankan – menunggu seseorang yang tak kunjung tiba
Peristiwa paling memeningkan kepala – kontrak jual sate
Peristiwa paling menggelikan hati – minggu terakhir di kelas 4C
Peristiwa paling menginsafkan – Program hafalan siri 1
Peristiwa paling memenatkan – mengosongkan RB dan pindah rumah
Peristiwa paling menyentuh hati – dengar pengisian dari Abu Muhammad di Masjid Telekom
Peristiwa paling membahagiakan – mendapat SMS dari sirpunk selepas tamat latihan mengajar
Peristiwa paling aku cemburu : tidak diberitahu tentang liqa’ atas alasan aku berada jauh

kepada mereka meraka yang telah memenangai hati aku ni...aku hadiahkan sebuah piala. Boleh save dalam komputer atau laptop masing masing dah tu print out sendiri ye!

Read more...

English??

>> Saturday, December 26, 2009

Post kali ni aku nak bawak satu tajuk yang agak ketinggalan zaman...

tentang bahasa Inggeris !

hurmm...

Sesi latihan mengajar yang aku lalui pada sem lepas menguatkan lagi persepsi aku kepada bahasa yang dianggap paling bertamadun ini. Secara jujur aku mengaku bahawa aku bukan lah sorang yang pandai sangat dalam bahasa Inggeris ni. Tapi tu bukan faktor utama aku jadi tak suka kepada bahasa Inggeris. Untuk pengetahuan walaupun keputusan UPSR aku bukan lah 5A tapi bahasa Inggeris aku dapat A, keputusan PMR aku bukan lah 8 A tapi bahasa Inggeris aku dapat A, keputusan SPM aku bukan lah 10 A tapi bahasa Inggeris aku dapat A. kenapa jadi macam tu, sebab teacher kat sekolah dulu sangat pandai mengajar dan menarik minat aku untuk terus belajar bahasa ini. "Thank you teacher, love you all so much!"


Kembali kepada topik asal, pengalaman menjalani latihan mengajar selama 12 minggu membuatkan aku bertambah bengang dengan dasar PPSMI yang (kononnya) dimansuhkan secara bertahap. Aku diminta umtuk mengajar palajar tingkatan 4, subjek fizik dan juga matematik. hahaha fizik dan matematik kena la ajar dalam bahasa Inggeris, tu yang kerajaan suruh. Hari pertama berada di sekolah tu, aku dapat masuk ketiga-tiga kelas yang aku ajar. Respon pelajar memang menarik...diorang tak faham bahasa Inggeris. hmm...mula-mula aku ingatkan bahasa Inggeris aku sangat teruk sampai pelajar tak faham, owh ternyata tidak, cikgu lain pun dapat respon yang sama. Maka, aku mengambil langkah untuk mengajar dalam dua bahasa...bahasa Inggeris + bahasa Melayu. Dan sekarang aku adalah orang yang paling hebat dalam bahasa rojak ini setelah berlatih selama 12 minggu.

Bayangkan macam mana nak mengajar kalau pelajar tak faham dengan istilah "add", "equal", "parallel", "perpendicular" malah ada yang tak tahu "seven hundred thirty six" tu nak tulis macam mana. Pelajar-pelajar tu sendiri pernah bagi tau aku bahawa diorang lemah dalam bahasa Inggeris sebab cikgu yang mengajar dari sekolah rendah lagi mengajar diorang bahasa Inggeris dalam bahasa Melayu. haha kedapatan! Tapi tak boleh nak salahkan cikgu-cikgu tu jugak, macam mana nak mengajar dengan baik. Masa dakat U ambik kursus pendidikan elektrik dan elektronik, bila posting kat sekolah, tak de subjek tu, kebetulan pulak subjek bahasa Inggeris mengalami kekurangan yang sangat dahsyat. Maka terpaksa la cikgu-cikgu ni bertukar jadi "teacher".



English...English...

Aku pernah dengar dari mulut kawan-kawan yang mengatakan bahawa aku merupakan seorang yang tidak konsisten dalam dasar PPSMI, kadang-kadang menyokong, kadang- kadang menolak. Wahai kawan-kawan yang prihatin, meh sini dengar kenapa aku jadi "inda ketentuan". Kalo dengan korang-korany yang dah diketahui tahap kepandaian nya dalam bahasa Inggeris ni, maka aku akan katakan bahawa aku tak suka bahasa tu. sebab korang kan memang bijak bestari, dan aku anggap korang boleh bukak mata dan tengok masalah ni dari pelbagai perspektif. Akan tetapi aku akan katakan bahawa bahasa Inggeris tu penting untuk dipelajari apabila aku berhadapan dengan pelajar-pelajar yang agak lemah tahap pencapaiannya tu. aku harap diorang ni nanti akan berusaha lebih gigih untuk belajar bahasa Inggeris ni. Maka sedikit sebanyak aku sebenarnya cuba untuk merapatkan jurang pendidikan antara bandar dan luar bandar yang kini bertambah lebar.

(Khas buat adik perempuan aku yang memang tak bersependapat dengan aku tentang bahasa Inggeris...baca balik perenggan kat atas ni ye!)

hmm...


bercakap tentang jurang pendidikan, teringat pulak satu lagi program yang dirasmikan oleh Rosmah Mansor...Program Permata Pintar. Sebuah program yang mencari kelompok pelajar yang pintar untuk dikembangkan lagi potensi mereka. huh...berbulu telinga aku dengar! Tak salah nak bagi rakyat pandai. Tapi cuba pikir yang mana lagi untung...jadikan 20 000 orang yang pandai tu lebih pandai atau jadikan pelajar-pelajar kat seluruh Malaysia ni pandai. Program ni aku rasa hanya akan menambahlebarkan lagi jurang pendidikan yang sedia ada sekarang. Lagi satu...jadikan syarat lulus bahasa Inggeris untuk lulus SPM. Berita ni pun sangat tak menyenangkan aku. Pertama kali aku dengar berita ni, perkara yang terlintas adalah..."makin ramai la pelajar sekolah pedalaman tak dapat masuk U lepas ni". hah dah la tu..nanti aku dilabel sebagai anti kerajaan pulak. (tapi yang salah tetap aku bangkang)


Aku akhiri post kali ni dengan satu video yang agak menarik...Lee Kuan Yew pun dah mula galakkan semai rasa minat kat bahasa manderin!
video


"Don't worry about the English, because the English is so much easier" Lee Kuan Yew

kalo tak pun boleh tengok terus kat YouTube

Read more...

Mengejar Mimpi

>> Tuesday, December 15, 2009


Pernah satu petang aku berkongsi cerita tentang impian yang aku dengan sorang ikhwah...


dulu aku sering bermimpi untuk bercuti di negara yang ada 4 musim...

mesti seronok pegi berkelah di kala bunga sedang kembang mekar dihiasi dengan bau harum bersama-sama tarian rama-rama dan juga lebah.



mesti seronok bermain salji macam orang kat dalam dalam TV. Pegi kat kawasan pergunungan dan main kasut yang boleh meluncur tu..huhu

lepas tu baring kat atas salji buat snow angle wakaka...



boleh bawak kereta besar...sambil tak de masalah untuk isi minyak (sebab dah terlampau kaya, tak kesah la kalo harga minyak naik pun).

dah tu, ada koleksi jam tangan yang penuh satu laci...tiap-tiap pagi kena luangkan masa beberapa minit untuk pilih yang mana satu nak pakai untuk hari tu.




tapi sejak aku mandaftar untuk study ni, sikit demi sikit impian aku bertukar.

skang aku lebih senang dengan phone Nokia 6230 yang aku dapat masa masuk matrik 4 tahun lepas.selesa dengan koleksi t-shirt yang dibeli masa zaman muda-muda dulu. (hmm...mungkin faktor lain adalah sebab badan aku yang lambat membesar kot).tak jadi masalah guna wallet yang sama sejak tahun 2004.



Nak tau kenapa???

sebab selama aku study kat Sabah, aku mula bukak mata bahawa tu sume tak membawa kepada kebahagiaan yang sebenar. Kebahagiaan yang hakiki yang di impikan sekarang dah berubah kepada perkara lain. Skang ni, aku masih membeli jam tangan. tapi cukup sekadar dapat melihat skang ni pukul bape!satu peristiwa yang menambahkan lagi kekuatan azam aku untuk tidak membeli jam yang berjenama...

Sewaktu menghadiri satu bengkel pengurusan kewangan pribadi di Dewan Benkuet, Bangunan Censelori UMS. Penceramah tu tanya secara umum "untuk apa beli jam tangan mahal-mahal, you boleh dapat 25 jam sehari ke? I rasa kalo beli jam murah pun masih dapat 24 jama untuk sehari". adeh ayat tu bagaikan satu tamparan hebat buat aku...rasa terjatuh dan tak mampu nak bangun lagi. Terasa malu sengsorang pulak dalam dewan tu. Course mate aku dok sakan tergelak! Cis...tak guna punya kawan. Tapi bila balik, aku terpikir ada betulnya apa yang dicakapkan.



Nak tau skang ni apa impian aku...haha aku yakin dan percaya, sesiapa jugak akan tergelak lepas tau impian aku ni...

  1. Dapat jadi hafiz (walaupun nama aku dah hafiz, tapi masih belum cukup sifat).
  2. Mampu membaca Quran dengan tajwid yang betul.
  3. Jadi orang yang faham dengan kehendak Islam dan mampu mengamalkannya.
  4. Manusia yang pandai bersembang dengan orang lain.
  5. Ada daya pemikiran yang kreatif dan kritis.
  6. Memiliki seorang isteri yang menyejuk mata.
  7. Jadi cikgu sekolah yang bukan setakat mengajar.

haha silakan tertawa...aku tak pernah kecik hati. Malah gelak tawa tersebut akan jadi bahan bakar untuk aku pandu kereta kehidupan ini untuk mendapatkan segala yang aku impikan.

Apa jadi dengan impian aku yang dulu...lepaskan saja semua tu pergi bersama Si Luncai. "Si Luncai terjun bersama labu-labunya...BIARKAN!"

Read more...

Quantum Taqwa

>> Sunday, December 06, 2009

ni mood malas nak menulis tapi masih mahu berkongsi...
mudah-mudahan bermanfaat untuk semua

Quantum Taqwa

Read more...

Gunting Rambut

>> Wednesday, December 02, 2009


Baru baru ni aku pegi gunting rambut. Bukan sebab rambut aku dah panjang sangat pun hmm..walaupun agak panjang jika dibandingkan dengan rambut DS Anwar Ibrahim tapi masih sangat pendek jika dibandingkan dengan rambut Maria dalam filem Ayat-ayat Cinta. Aku pegi gunting rambut tu sebanarnya sekadar mengingat kembali memori ketika datuk aku yang aku panggil tok ayah masih hidup. Dulu masa aku masih kecil, tok ayah selalu bawak along, alang dengan aku pegi gunting rambut kat kedai tu. Berjalan kaki dari rumah ke kedai gunting rambut tersebut tidak mengambil masa yang panjang. Namun begitu, aku memilih untuk berbasikal ke sana.

Sebaik sahaja tiba di hadapan kedai, aku tinggalkan basikal di luar dan aku masuk ke dalam kedai...haha ayat ni kalo tak tulis pun tak pe...takkan aku nak bawak basikal tu masuk dalam kedai gunting rambut tu pulak. Di dalam kedai tersebut cuma seorang pakcik sedang menunggu giliran, bagus tak lama aku menunggu. Aku duduk di satu sudut kedai sambil mencari cari surat khabar untuk mengisi masa. Surat khabar yang paling terkini bertarikh 21 November 2009. Belasah je la apa yang ada, daripada duduk termenung kat situ baik aku membaca.

Selepas beberapa ketika masuk seorang orang muda. Tukang gunting rambut di kedai tersebut jugak. Aku hanya mengetahui fakta tersebut selepas dia mempelawa aku untuk duduk di atas kerusi mewah yang hanya ditemui di kedai gunting rambut. “Nok potong lagu mano ni abe?” dia bertanya. Aku menjawab “potong pendek”. “Potong biaso jah la?” dia kembali menyoal. Aku menganggukkan kepala tanda setuju. Selepas itu mula lah dia menggunting rambut aku yang lebih panjang dari rambut DS Anwar Ibrahim dan lebih pendek dari rambut Maria dalam filem Ayat-ayat Cinta.



Satu perkara yang kembali menerjah fikiran ku setiap kali aku gunting rambut datang kembali...agak-agaknya la kan, siapa tukang gunting rambut sultan-sultan kat Malaysia ni ye? Kali ini aku tak nak lagi berfikir sorang diri, maka soalan tersebut aku lontarkan untuk semua...tolong ye kalau ada jawapannya! Kenapa aku terfikir soalan macam tu?? Sebab tukang gunting rambut adalah satu-satunya orang yang berani menolak kepala kita ke kiri, ke kanan atau ke depan. Adik aku pun aku tak bagi nak tonjol kepala sesuka hati. Tapi tukang gunting rambut tu bukan ahli keluarga, aku hairan macam mana kita boleh membiarkan dia tolak kepala kita. Mungkin jugak sebab aku orang Melayu. Orang Melayu ni tak leh main-main kepala. Sebab tu aku terfikir soalan tu.

Tapi hari tu aku terfikir lain sikit. Ada beberapa perkara yang kita perlu ambil berat dalam sesuatu hal tapi apabila tiba pada tempat dan situasi yang berbeza, kita perlu timbang menggunakan neraca yang berbeza. Rasulullah sendiri sentiasa bercakap mengikut tempat dan situasi. Contoh paling banyak digunakan adalah apabila tiga orang pemuda datang secara berasingan dan bertanya tentang amalan yang paling utama. Rasulullah menjawab, “solat di awal waktu kemudian berjihad di jalan Allah dan kemudian berbakti kepada orang tua”. Tatkala pemuda lain datang bertanya dengan soalan yang sama, Rasulullah menjawab “Berjihad di jalan Allah, berbakti kepada orang tua dan solat di awal waktu”. Jawapan lain pula telah diberikan kepada pemuda yang ketiga apabila diajukan dengan soalan yang sama, “Berbakti kepada orang tua, solat di awal waktu dan berjihad di jalan Allah”.

Huraian hadith ni aku tak nak bagi kat sini sebab kalo aku tulis pun bukan ada orang nak baca...tak tsiqah! Jadi boleh la dengar apa kata Dr. MAZA kat YouTube.
Aku yakin dan percaya semua dah tahu dengan hadith tersebut. Apa kata kali ni kita baca kisah Abu Nawas dengan anak muridnya...

Abu Nawas sebenarnya adalah seorang ulama yang alim. Tak begitu mengherankan jika Abu Nawas mempunyai murid yang tidak sedikit. Di antara sekian banyak muridnya, ada satu orang yang hampir selalu menanyakan mengapa Abu Nawas mengatakan begini dan begitu. Suatu ketika ada tiga orang tamu bertanya kepada Abu Nawas dengan pertanyaan yang sama. Orang pertama mulai bertanya, "Manakah yang lebih utama, orang yang mengerjakan dosa-dosa besar atau orang yang mengerjakan dosa-dosa kecil?" "Orang yang mengerjakan dosa-dosa kecil." jawab Abu Nawas. "Mengapa?" kata orang pertama. "Sebab lebih mudah diampuni oleh Tuhan." kata Abu Nawas. Orang pertama puas karena ia memang yakin begitu. Orang kedua bertanya dengan pertanyaan yang sama. "Manakah yang lebih utama, orang yang mengerjakan dosa-dosa besar atau orang yang mengerjakan dosa-dosa kecil?" "Orang yang tidak mengerjakan keduanya." jawab Abu Nawas. "Mengapa?" kata orang kedua. "Dengan tidak mengerjakan keduanya, tentu tidak memerlukan pengampunan dari Tuhan." kata Abu Nawas. Orang kedua langsung bisa mencerna jawaban Abu Nawas. Orang ketiga juga bertanya dengan pertanyaan yang sama. "Manakah yang lebih utama, orang yang mengerjakan dosa-dosa besar atau orang yang mengerjakan dosa-dosa kecil?" "Orang yang mengerjakan dosa-dosa besar." jawab Abu Nawas. "Mengapa?" kata orang ketiga. "Sebab pengampunan Allah kepada hambaNya sebanding dengan besarnya dosa hamba itu." jawab Abu Nawas. Orang ketiga menerima aiasan Abu Nawas. Kemudian ketiga orang itu pulang dengan perasaan puas. Karena belum mengerti seorang murid Abu Nawas bertanya. "Mengapa dengan pertanyaan yang sama bisa menghasilkan jawaban yang berbeda?" "Manusia dibagi tiga tingkatan. Tingkatan mata, tingkatan otak dan tingkatan hati." "Apakah tingkatan mata itu?" tanya murid Abu Nawas. "Anak kecil yang melihat bintang di langit. la mengatakan bintang itu kecil karena ia hanya menggunakan mata." jawab Abu Nawas mengandaikan. "Apakah tingkatan otak itu?" tanya murid Abu Nawas. "Orang pandai yang melihat bintang di langit. la mengatakan bintang itu besar karena ia berpengetahuan." jawab Abu Nawas. "Lalu apakah tingkatan hati itu?" tanya murid Abu Nawas. "Orang pandai dan mengerti yang melihat bintang di langit. la tetap mengatakan bintang itu kecil walaupun ia tahu bintang itu besar. Karena bagi orang yang mengerti tidak ada sesuatu apapun yang besar jika dibandingkan dengan KeMaha-Besaran Allah." Kini murid Abu Nawas mulai mengerti mengapa pertanyaan yang sama bisa menghasilkan jawaban yang berbeza.

Berbalik kepada perkara yang kita persoalkan pada awal tulisan ni tadi...Kadang-kadang, kita perlu berlapang dada dalam beberapa hal yang selama ni kita pandang serius. Mungkin orang yang dah biasa tak makan kepala ikan sebab takut cepat lupa hafalan dia, jangan pulak tekejut bila dia tak makan kari kepala ikan yang kita hidang tatkala dia datang bertandang ke rumah. Mungkin orang yang "baik-baik" dah lama tak tengok TV, jangan pulak dia rasa orang yang tengok TV tu adalah satu perkara boleh jadi kiamat dunia. Mungkin anda biasa khatam Quran sekali dalam sebulan, jangan pulak anda memandang rendah kepada orang yang tak pandai nak mengaji walaupun unurnya sebaya atau bahkan lebih tua dari anda. Cuba berada dalam kasut orang lain, melihat dari sudut pandang orang lain. Jangan cuma melihat menggunakan kaca mata sendiri. Itu tidak akan membumi.



Sesi latihan mengajar yang aku lalui banyak mengajar tentang perkara ni...tapi nanti aku kongsi lagi, bukan sekarang ye...mintak diri dulu.

Read more...

Lelaki dan Wanita

>> Sunday, November 15, 2009

Sedutan beberapa point dari Forum Rahsia Mencari Pasangan antara Dr.Fadhilah dengan Kak Tah

Point yang Dr. Fadhilah bagi...

Pandangan mata

Lelaki :60 °
Perempuan :120 °
Maka bila orang perempuan jeling sikit boleh nampak belakang

Cara berfikir

Perempuan : boleh baca hati budi org dengan sekali tengok sebab berfikir dengan perasaan
Lelaki : berfikir guna rasional dan logik

Buat penilaian

Lelaki : tak leh dikritik secara direct, simple minded
Perempuan :lebih detail dan kompleks

Bercakap

Lelaki : banyak berfikir, kurang bercakap (cakap rumusan dari yang dia dah fikirkan)
Perempuan : kalo jumpa mesti bercerita
Perempuan cakap banyak sebab nak pamirkan sayang dan caring tapi lelaki tak cakap banyak sebab tak nak bantuan. Lelaki anggap mintak bantuan orang tu mencabar kewibawaan. Tapi kalo orang lelaki dah bercerita tentang masalah, tu tanda dia nak mintak bantuan


Yang ni pulak point yang Kak Tah bagi

Wanita suka berhias, sangat halus

orang perempuan akan ingat benda yang kecik-kecik macam hadiah atau kenangan
Sbb perlu ingat keperluan kat rumah...contoh gula, bawang kat dapur masih ada ke atau dah habis. Orang perempuan jugak perlu tau benda yang kacik sebab tugas dia menjaga anak, nanti orang perempuan akan senang detect kalo anak tu ada kurap ke ada duit belanja lebih ke

Lelaki...rasional

Contoh masa suami siap-siap nak gi kerja...isteri tanya “nak pegi kerja ke bang?”. Suami jawab “tak, I nak pegi pecah rumah orang”. Tak kan la isteri tu tak nampak dia tengah buat apa...sebab tu la dia jawab macam tu. Tapi isteri tanya bukan tak nampak, dia tanya sebab nak tunjuk caring kat suami

Prihatin kepada orang lain

Kalo student perempuan nak gi makan kat luar kampus, lepas dia balik tu mesti dia kira berapa hutang...contoh tambang teksi RM10 jadi sorang bayar RM2.5, dah tu makan Kentucky RM20 maka seorang bayar RM5.
Cuba tengok kalo orang lelaki yang kuar gi makan, bila sorang dah bayar tambang teksi, yang lain buat tak tau je macam tak ingat pulak teksi tu kena bayar..bila sorang dah bayar makan Kentucky yang lain buat sardin je.

Tak boleh dikritik

Bila suami jalan dengan isteri, suami tegur “hiush, cantiknya perempuan tu”. Isteri mesti terasa dan cakap “habis tu I ni tak cantik la?”
Perempuan akan cenderung untuk ambil personally teguran. Bukan nak krituk pun sebebarnya.

Boleh cakap banyak

Cuba tengok, kalo ada 4 orang perempuan jumpa, jumpa sume becakap. Kadang tu kita tak tau siapa yang dengar. Kalo 2 orang cakap talifon, dua-dua bercakap. Rupa-rupanya dia mendengar sambil bercakap. Tak macam orang lelaki. Kalo orang lelaki nak mendengar, dia mesti diam tak bercakap. Sorag bercakap, sorang lagi dengar.
Masalah timbul bila lelaki bercakap dengan perempuan...
Bila lelaki becakap, orang perempuan pun bercakap. Lalu dimarah la orang tu “You boleh diam kejap tak ni I nak bercakap”. “I nak denga la ni sebab tu I kena bercakap”
Tapi bila perempuan pulak bercakap...”Abang, you dengar ke I cakap ni?”. Si suami menjawab “Ye la I dengar ni sebab tu I diam”.


bagi yang berminat nak dengar froum tu boleh check kat sini atau nak dengar kat Youtube

kat sini boleh dengar gak




Read more...

"Baju Adik"

>> Sunday, November 08, 2009

Mungkin ramai yang dah biasa dengar istilah "baju adik" ni. Aku mula mendengar istilah ni sejak sekolah menengah lagi. Masa tu ada program dekat Kem Kaizen, Pekan Nenas, Pontian, Johor. Hmm..nak bagi tau segan tapi tulis jugak la, tu sebenarnya perkemahan untuk pelajar bermasalah. Secara lebih specific lagi, masalah disiplin. hehe tu cerita dulu, masa masih budak budak lagi. Kurang pasti pulak tingkatan berapa...?? Mungkin dalam tingkatan 2 atau 3 kot (sebab masa form 1 masih baik dan "noot" je). Lepas je sampai dekat kawasan perkemahan tu, kem kom bagi taklimat. Antara isinya adalah pengunguman khas untuk budak perempuan...


"jangan pakai baju adik masa buat aktiviti!"

hmm...jadi kami pun tercengang kejap...Baju adik?? kem kom tu dengan sempoi dan senyum sinis cakap "baju yang ketat sampai nampak bentuk badan"

Owh, baju adik! baru la aku faham...
masa tu awal tahun 2000, trend pakai baju adaik hanya dikalangan orang perempuan, tapi sekarang cuba perhatikan kat sekeliling kita. Lelaki pun dah ramai yang pakai baju macam ni.

kalau tak percaya cuba tengok course mate masing- masing masa keluar gi bandar. Mesti ada yang pakai baju yang agak sempit. Aku tengok macam tak leh nak bernafas pulak orang tu. Kengkadang tu terpikir gak, selesa ke kalo pakai baju macam tu?? lain je aku tengok...kalo aku mesti tak selesa tahap dewa. Tau macam mana aku tahu??aku pun ada satu baju yang agak sempit.

haha baju tu pakai dalam bilik je. kalo ikut malas nak pakai, tapi orang bagi hadiah dari jauh...pakai je la.

cuma masalah nya baju adik ni sakit mata bila pemakainya duduk. Tak kira la duduk atas kerusi, duduk atas lantai atau duduk bercangkung. Maka akan terzahir lah bahagian yang tak sepatutnya berada di sebelah dalam. Mungkin sengaja kot nak tunjuk seluar dalam yang berjenama tu. kalo tak macam rugi pulak beli kalo orang tak tau jenama apa hmm...mungkin macam tu la.

Seluar yang sepatutnya pakai sebelah dalam ni pun ada beberapa trend yang pelik pada pandangan aku. Seluar dalam, pakai la kat dalam, jangan bagi orang nampak. Malu beb! Teringat lagi masa aku asrama dulu, nak cuci baju mesti sorok sp*nd** kat dalam baldi. Pastu tunggu line clear baru boleh cuci. Jemur pun macam tu gak, mesti tunggu line clear. Bila dah kering, yang tu kena lipat dulu, terus simpan (baca: sorok) dalam laci.

Tapi sekarang ni aku hairan betul, pakai seluar dalam tapi tak jugak berada kat sebelah dalam, manpak jugak kat luar. Diorang tu tak malu ke??

Lebih parah lagi, trend pakai boxer. Pernah gak aku jumpa orang dengan selambe nya main bola pakai boxer...dah la tak pakai baju. Aku yang malu sendiri tengok dia macam tu. Pelik kan??mungkin kalo main macam tu boleh tambah skill kot...! Tapi tak jadi wakil kolej pun, wakil universiti apatah lagi!!.

Read more...

Memuji Orang???

>> Sunday, November 01, 2009

Lepas aku menulis untuk menganjurkan pembaca untuk memberikan pujian kepada orang lain (dengan ikhlas) dalam artikel yang lepas, ada yang bertanya untuk apa kita memuji orang
Hmm...mungkin orang yang bertanya tu kurang faham tentang apa yang aku tulis sebelum ini. Kepada yang masih kabur-kabur tentang aktikel yang lepas, anda dianjurkan untuk membaca sekali lagi artikel yang bertajuk “ 4 Cerdas”. Semoga Allah memberikan kefahaman lol.

Tapi kalo masih tak faham-faham, boleh la baca artikel yang ni pulak...

Aku suka memulakan artikel kali ini dengan satu analogi yang diberikan oleh sorang ikhwah.

“Ambil segenggam garam dan larutkan dalam secawan air...air dalam cawan tu rasa apa??. Sekarang ni ambil lagi segenggam garam dan larutkan dalam sebuah tasik...apa rasa air tasik tu??"

Sudah terang lagi bersuluh, kalo air dalam cawan tu mesti la berubah jadi sangat masin. Tapi air tasik pulak tak akan berubah rasa akibat segenggam garam tersebut. Secara jujurnya aku tak pernah buat eksperiment tu tapi tahap IQ aku yang tinggi ini memberikan jawapan tersebut.



Apa yang korang faham dengan analogi tersebut??

Sebenarnya aku nak bercerita tentang orang yang besar jiwanya tak akan tercemar perasaannya dengan kritikan orang. Sebab tu air tasik tak rasa masin walaupun dah diletakkan dengan segenggam garam. Ia akan terus tawar seperti sediakala.
Jadi apa kena mengena orang dengan tasik...?

Nabil (2008) kata ...Lu pikir la sendiri

Jadi aku nak bagi tau bahawa dengan memuji orang, jiwanya akan jadi besar. Jadi segala kritikan yang diterima selepas itu akan ditimbang dengan matang. Contohnya semasa aku menjalani latihan mengajar, encik pengetua pernah memarahi kami guru-guru atas beberapa alasan yang pada pendapat aku tak wajar kali yang dipersalah sebab bukan salah kami...tapi ye la, cuba kita berada kat tempat pengetua tu, aku rasa lagi teruk aku marah cikgu cikgu tu

berbalik kepada kisah pengetua marah tadi...aku sebagai orang yang ada jiwa yang besar (perasan dan berlagak serta sedikit ujub dalam diri pulak tiba tiba) tak terasa hati pun kena tegur macam tu



Kalo tak faham dengan situasi kat atas aku mintak maaf dan cari la contoh lain yang korang sendiri mudah faham...situasi nya adalah “try to put your-self into other shoes”.
Sekali lagi aku nak bagi tau...puji orang akan buatkan orang rasa senang dengan kita dan jiwa mereka akan besar


Read more...

4 Cerdas

>> Thursday, October 22, 2009

Sudah lebih sebulan aku tinggalkan sekolah tempat aku buat latihan mengajar...banyak kenangan yang kini semuanya jadi manis untuk aku ingat kembali satu per satu. Mula dengan berurusan dengan pihak pentadbiran sekolah hingga mengurus student yang "inda ketentuan"!!! semuanya adalah mutiara-mutiara kenangan yang mahal dan tidak ada dijual di pasar filipin.




Mungkin ramai yang merungut apabila diminta mengajar student yang agak nakal dan kelas yang hujung hujung...maklum la student macam tu "palui-palui" sikit. Tapi pada minggu minggu terakhir latihan mengajar, aku mula sedar...kelas yang paling seronok aku masuk mengajar adalah kelas 4 Cerdas. Cikgu cikgu kat sekolah tu cakap, budak budak 4 D tu bagus lagi dari 4 C haha bayangkan bertapa "palui" student aku tu.

Masa awal awal mengajar dulu, memang stress gak masuk kelas tu. Rasa nak tumbuk je student yang tak dengar kata. hehe tak tumbuk pun pukul dengan batang penyiut sampah jak! tapi lepas 3 minggu aku mintak student tulis komen tentang aku kat atas kertas...bila aku balik bilik guru, aku baca dan satu yang aku agak terkesan...

saya tidak suka dipukul dengan batang penyiut sampah

hehe aku tergelak kecil...aku rasa aku tau siapa yang tulis dan tulisan tu aku kenal. Maka lepas tu aku tak pernah guna batang penyiut sampah untuk pukul student. Melainkan hanya sekali masa jaga ujian bulanan.



Mungkin student 4 C tu jadi agak "palui" sebab banyak cikgu yang masuk dok marah kat student. Aku pun pernah marah gak...tapi masa awal awal LM je. Bila aku start puji dan ikut rentak student tu, tak de masalah...aku boleh kawal student untuk dengar kata (walaupun tak lama). Aku rasa student 4 C tu stress sebab hampir semua dan hampir setiap hari dia dengar cikgu kata "kelas ni la yang paling susah diatur". Student tu tersenyum lebar dan bertepuk tangan bila aku kata "this is the best class I've entered!". Salah sorang student cakap "pertama kali ni Sir, ada cikgu puji kelas kami" huh terharu jugak aku dengar. Hampir tujuh bulan sekolah baru pertama kali ada cikgu puji...cikgu praktikel pulak tu!



Siapa yang tak suka dipuji??maka dengan ini aku mengishytiharkan kepada cikgu-cikgu, murobbi-murobbi dan dae'i dae'i...amalkan ini untuk menambat hati mutarobbi masing masing. Tak susah, cakap je apa apa yang manis untuk didengar. Contoh...tak perlu kot !

Read more...

Salam Lebaran

>> Thursday, September 24, 2009


Selamat hari raya Aidilfitri buat pembaca blog ni...


Asif jiddan, lama tak update blog ni...sibuk beraya kat kampung...New Castle a.k.a Kota Bharu

Takaballah min na wa min kum!

Read more...

Orang Yang Dapat Berteduh Di Padang Mahsyar

>> Wednesday, September 16, 2009

Di waktu panas yang amat sangat di padang Mahsyar pada hari kiamat, tentulah para manusia menjadi bingung dan menggelabah ingin mencari tempat perlindungan. Dan pada hari itulah manusia berkata: "Kemana tempat lari?".

Dalam Al Quran disingkapkan dengan tegas dan jelas sekali perihal keadaan itu sebagaimana Firman Allah S.W.T.: - "Pada hari itu manusia berkata: - "Ke mana tempat lari?" Sekali-kali tidak! Tidak ada tempat berlindung!" (Al Qiyamah : 10-11).

Tetapi dengan kehendak Allah S.W.T. akan terdapat beberapa naungan, tetapi tidak semua manusia dapat berteduh di bawahnya, itu merupakan rahmat Allah S.W.T. dan naungannya. Rasulullah S.A.W. bersabda: -

"Tujuh orang bakal Allah naungi dengan rahmatNya pada hari yang tiada
naungan selain naungan-Nya ialah:

1. Penguasaan pemimpin yang adil.

2. Seorang REMAJA yang mengawali keremajaannya dengan beribadah kepada Allah

3. Seorang lelaki yang hatinya dipertautkan dengan masjid-masjid.

4. Dua orang yang saling cinta-mencintai kerana Allah, yakni yang keduanya berkumpul dan berpisah kerana Allah.

5. Seorang lelaki yang ketika dirayu oleh wanita bangsawan lagi rupawan, lalu ia menjawab: "Sesungguhnya aku takut kepada Allah".

6. Seorang yang mengeluarkan sedekah dan disembunyikan, sampai tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diperbuat oleh tangan kanannya itu.

7. Seorang yang berzikir kepada Allah Ta'ala di tempat yang sunyi,
hingga kedua matanya mencucurkan air mata."

(Iman Bukhari & Muslim).

Read more...

Ghuraba

>> Sunday, September 06, 2009

Our Prophet :sallulahu alayhi wasalam: said something along the lines of "Islam initiated as something strange, and it would revert to its old position of being strange, so good tidings for the strangers".

Ghurabaa’ wa li ghairillaahi laa nahnil jibaa
Ghurabaa’ do not bow the foreheads to anyone besides Allah

Ghurabaa' war tadhainaa haa shi’aaran lil hayaa
Ghurabaa’ have chosen this to be the motto of life

Ghurabaa’ wa li ghairillaahi laa nahnil jibaa
Ghurabaa’ do not bow the foreheads to anyone besides Allah

Ghurabaa’ war tadhainaa haa shi’aaran lil hayaa
Ghurabaa’ have chosen this to be the motto of life

Inta sal ‘anna fa inna laa nubaali bit-tughaat
If you ask about us, then we do not care about the tyrants

Nahnu jundullaahi dawman darbunaa darbul-ubaa
We are the regular soldiers of Allah, our path is a reserved path

Inta sal ‘anna fa inna laa nubaali bit-tughaa
If you ask about us, then we do not care about the tyrants

Nahnu jundullaahi dawman darbunaa darbul-ubaa
We are the regular soldiers of Allah, our path is a reserved path

Ghuraba 8x

Lan nubaali bil quyuud, bal sanamdhii lil khulood
We never care about the chains, rather we’ll continue forever

Lan nubaali bil quyuud, bal sanamdhii lil khulood
We never care about the chains, rather we’ll continue forever

Fal nujaahid wa nunaadhil wa nuqaatil min jadeed
So let us make Jihad, and battle, and fight from the start

Ghurabaa’ hakazhal ahraaru fii dunya-al ‘abeed
Ghurabaa’ this is how they are free in the enslaved world

Fal nujaahid wa nunaadhil wa nuqaatil min jadeed
So let us make Jihad, and battle, and fight from the start

Ghurabaa’ hakazhal ahraaru fii dunya-al ‘abeed
Ghurabaa’ this is how they are free in the enslaved world

Ghuraba 8x

Kam tazhaakkarnaa zamaanan yawma kunna su’adaa`
How many times when we remembered a time when we were happy

Bi kitaabillaahi natloohu sabaahan wa masaa`
In the book of Allah, we recite in the morning and the evening

Kam tazhaakkarnaa zamaanan yawma kunna su’adaa`
How many times when we remembered a time when we were happy

Bi kitaabillaahi natloohu sabaahan wa masaa`
In the book of Allah, we recite in the morning and the evening

Ghuraba 8x


video

Read more...

Tips Cemerlang Berdoa

>> Thursday, September 03, 2009



Dalam surah al-Mukmin (atau Ghafir) ayat 60 Allah berfirman,

“Berdoalah kepadaku akan Aku perkenankan permintaanmu.”

Di samping berusaha umat Islam disuruh berdoa kerana kecemerlangan dan doa tidak dapat dipisahkan. Malah doa ialah ibu ibadah. Demikian yang disabdakan nabi mengikut riwayat Imam Tirmizi. Doa yang dipohon secara ikhlas akan memberi impak kepada hidup kita. Berhubung dengan ini, Imam An-Nawawi menukilkan perkataan Imam al-Ghazali yang berkata, “Doa menjadi sebab bala dijauhkan dan rahmat diturunkan. Ia dapat dikiaskan dengan perisai yang menjadi sebab senjata tidak menembusi badan.” Perkara ini dinukilkan dalam kitab al-Azkar.
Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Tirmizi, nabi bersabda, “Mintalah kepada Allah kurniaannya. Sesungguhnya Allah menyukai permohonan (dari hambanya).”

Adab-Adab Berdoa

Doa yang diterima oleh Allah ialah doa yang datang dari hati yang khusyuk. Ketika berdoa beberapa adab perlu dijaga agar doa itu diberkati dan dimakbulkan Allah. Antara adab-adab itu ialah:

1. Memilih waktu yang mulia.

Antara waktu-waktu istimewa yang baik untuk berdoa, berpandukan hadis-hadis nabi, ialah di bulan Ramadan, pada hari Jumaat, pada hari Arafah, waktu sahur, ketika sedang berjihad, waktu hujan turun, selepas melaksanakan solat-solat fardu, antara azan dan iqamat, ketika sedang berpuasa dan ketika sedang sujud dalam solat.

2. Merendahkan diri kepada Allah dan khusyuk.

Dalam surah Al-A’raf ayat 55 Allah berfirman, “Berdoalah kepada Tuhanmu dengan rendah hati dan takut.” Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Tirmizi, nabi bersabda, “Berdoalah kepada Allah dengan keyakinan bahawa Allah akan mengabulkan permintaanmu. Ingatlah, Allah tidak memperkenankan doa yang datang daripada hati yang lalai.”

3. Bertaubat daripada dosa dan mengembalikan semula hak mereka yang telah dizalimi.

Dosa yang dilakukan akan menjadi benteng yang menghalang penerimaan doa oleh Allah. Hal ini disebutkan dalam Al-Azkar oleh Imam An-Nawawi. Allah berfirman dalam surah At-Tahrim ayat 8, “Wahai mereka yang beriman bertaubatlah kepada Allah dengan taubat nasuha (iaitu taubat yang sebenarnya).”

4. Meyakini bahawa doa itu akan diterima.

Maksudnya, hendaklah kita berfikiran positif ketika berdoa. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Tirmizi, nabi bersabda, “Berdoalah kepada Allah dengan kamu meyakini bahawa ia akan diterima.”



5. Tidak tergesa-gesa.

Imam Bukhari dan Muslim meriwayatkan, nabi bersabda, “Doa seseorang kamu akan diperkenankan selagi mana dia tidak bersikap tergesa-gesa dengan berkata, ‘Aku telah pun berdoa tetapi nampaknya tidak diperkenankan’.” Mereka yang tergesa-gesa bersikap seolah-olahnya mengetahui apa yang terbaik untuk diri mereka. Sepatutnya mereka berserah diri kepada Allah kerana Allah saja yang mengetahui apa yang terbaik untuk diri mereka. Berhubung dengan ini Imam Tirmizi meriwayatkan sabda nabi yang bermaksud, “Tidak berdoa seseorang hamba di bumi ini melainkan ianya akan diperkenankan Allah, atau dipalingkan Allah satu keburukan daripadanya setimpal dengan apa yang dipohonnya, selama mana dia tidak meminta perkara yang berdosa atau meminta untuk memutuskan tali persaudaraan.”

6. Hendaklah dimulakan sesuatu doa dengan memuji Allah dan berselawat ke atas nabi.

Demikian juga adabnya ketika mengakhiri doa itu. Hal ini disebutkan di dalam Al-Azkar oleh Imam An-Nawawi dan Ihya Ulumuddin oleh Al-Ghazali berdasarkan beberapa hadis nabi.

7. Disunatkan mengulang-ulangi sesuatu doa untuk menampakkan kesungguhan.

Hal ini diriwayatkan oleh Imam Abu Daud melalui sahabat Abdullah ibn Masud yang berkata, “Sesungguhnya Rasulullah amat gemar mengulang-ulangi doa dan istighfar tiga-tiga kali.”

Read more...

Cemburu

>> Thursday, August 27, 2009

Cemburu adalah salah satu perasaan yang hadir dalam diri manusia tanpa diundang...biasanya akibat dari dorongan persekitaran. Namun begitu tidak semua sifah cemburu tu bernilai negatif..(ha, pelik la tu). Aku cuma nak bagi tau bahawa, sifat cemburu juga ada sisi positif. Sebelum kita sembang panjang tentang cemburu...aku nak tanya sikit korang tau ke apa tu cemburu??Menurut tafsiran kepala otak aku yang dianugerahkan Allah ni, cemburu adalah satu perasaan yang timbul apabila seseorang tu tidak mendapat perhatian yang diinginkan sewajarnya dari orang yang disayangi. Atau merasa ada orang lain berada dalam hati orang yang kita sayang.

Faham ke tafsir kepala otak aku tu??
(kalo belum faham...korang baca la sampai faham. 24 kali ulang baca pun tak pe!)

sekarang ni aku nak cerita cemburu yang biasa orang nampak...cemburu yang negatif.

cemburu macam ni tak lain adalah bisikan dari makhluk Allah yang terkutuk a.k.a setan yang tak mau ikut perintah Allah untuk sujud kepada nabi Adam. Contoh cemburu yang macam ni adalah tak puas hati dengan pencapaian orang lain. kalo buat tugasan dari pensyarah kita dapat C+, ada mamat lain dapat A- dah tu kebetulan dia ni romeo kat kampus pulak...ramai la wanita wanita yang mengambil bahagian dalam program "Mencari Cinta" untuk merebut cinta romeo tu. Lantas hati kecil mendengus, "Ceh, budget bagus la tu...entah-entah meniru!". Jelas dan nyata anda cemburu kepada Romeo tersebut



Contoh lain, kalo adik kat rumah sentiasa mendapat apa yang dia nak dari parent. Dan kita protes kat mak "mak tu kalo dengan adik, semua boleh. kalau dengan along...tu tak boleh, ni tak boleh, ada je alasan mak ni!" haha nampaknya anda telah tewas dengan hasutan setan. Setan telah berjaya menghasut anda untuk jadi cemburu kepada perkara yang tak wajar.

Nak contoh lain???korang duduk kat depan komputer tu pikir la berapa banyak pun yang korang nak...aku nak cerita bab lain pulak. Tips untuk pikir cemburu buta ni ko tengok je orang yang bercinta tanpa ada ikatan pernikahan. Mesti jumpa banyak ahaks!

Pernah dengar kisah dua orang sahabat Nabi s.a.w. yang bernama Abu Bakr dan Umar berinfaq untuk satu peperangan? Aku tau korang jauh labih tau dari aku (sebab aku bukan budak sekolah agama!). Tapi tak kira, nak cerita gak...

Satu hari Umar membawa separuh dari harta yang dia miliki untuk diinfaqkan kepada Islam. Rasulullah menerima dan kemudian datang Abu Bakr dengan membawa seluruh harta yang dia miliki dan diinfaqkan untuk Islam. Soalan yang ditanya Nabi s.a.w. lebih kurang macam ni "Apa yang kau tinggalkan untuk keluarga kau?". Dengan yakin sahabat dan bapa mertua nabi itu menjawab, "Aku tinggalkan Allah dan Rasul-Nya untuk keluarga ku". Ha kawan kawan, yang ni la contoh cemburu yang bagus...cemburu dalam melakukan amal kabaikan.

Allah ada berfirman:
Dan bagi tiap-tiap umat ada kiblatnya (sendiri) yang ia menghadap kepadanya. Maka berlomba-lombalah kamu (dalam berbuat) kebaikan. Di mana saja kamu berada pasti Allah akan mengumpulkan kamu sekalian (pada hari kiamat). Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu.
Yang tu terjemahan dari surah al-Baqarah ayat ke 148. Nak tanya sikit lagi.. korang pernah ikut pertandingan lumba lari atau lumba berenang...atau apa apa jenis perlumbaan tak? Kalo tak pernah ikut, pernah tengok pun jadi la! Biasanya dan semestinya orang yang nak berlumba memerlukan pesaing. Kita amik kes lumba lari dalam acar kejohanan olahraga kolej kediaman la hehe. Trek lari tu paling sikit mesti ada dua orang. Tak boleh dia berlari sorang sorang...kalo dia je peserta lumba lari tu maka dia akan diisytihar menang tanpa bertanding. hmm macam pilihan raya la pulak!



Maksudnya nak cakap lat sini adalah untuk aku dan korang semua sedar bahawa pesaing tu memang perlu untuk kita lebih banyak berbuat kebaikan. Cuma diri sendiri yang boleh memandu ke mana destinasi cemburu tersebut. Samada kita tewas dengan bahan bakar petrol jenama "Syetium" (haha Syntium + setan), atau berjaya tiba ke destinasi redha Allah.

Read more...

Perancangan Yahudi

>> Sunday, August 23, 2009


-meruntuhkan khilafah Islamiyah

-melalaikan pemuda Islam drp Al-Quran & Sunnah

-memecahbelahkan kesatuan umat Islam

-melemahkan bangsa arab

-memulaukan tokoh tokoh Islam

-menerapkan pemerintahan diktator

-melemahkan umat Islam dari sudut ekonomi

-menghancurkan wanita wanita Islam

-menanamkan sifat ragu ragu dlm diri umat Islam terhadap Islam

-menyebarkan cara hidup bebas RINDU KPD ALLAH sabda rasulullah saw, "sesiapa yg memberi krn Allah, menghalang kerana Allah, cinta kerana Allah, serta benci krn Allah, sesungguhnya telah sempurna imannya" rindu kpd Allah : sentiasa mengingati Allah dalam pelbagai cara samada dgn perbuatan, ucapan, secara zahir mahupun dalam hati.



antara perkara yg boleh menyebabkan perasaan rindu kpd Allah (ibn Qayyum):

-dgn membaca dan menghayati maksud serta pengertian ayat Al-Quran cthnya, bg pasangan yg bercinta, jika kita ingat kpd pasangan kita, semua pemberiannya spt surat, kad yg pernah dikirim kita buka dan baca semula, semakin kerap dibaca, semakin kuat rindu kpd orang itu. Allah sendiri menyebut, kitab Allah ini semakin kerap dibaca, semakin kita suka kpdnya.

-melakukan perkara perkara sunat hadis Qudsi: seseorang hamba itu sentiasa mendekatkan diri kepadaku dgn melakukan amalan amalan sunat hingga Aku menyintainya.

-utamakan kecintaan kpd Allah drpd keinginan hati kita

-melihat kebaikan dan kasih sayang Allah serta nikmatNya yg zahir & batin

-nantikan peluang di 1/3 mlm terakhir (bertahajjud kpd Allah dll)

-jauhkan perbuatan yg boleh menjauhkan diri dgn Allah

-mempunyai kekutan utk patuh kpd Islam, prihatin sesama mukmin, berjihad dan melakukan kebajikan serta amalan amalan sunat. tanda Allah cinta / rindukan hambaNya: sabda Rasulullah saw, "apabila Allah menyintai seseorang hamba itu , Dia akan memanggil Jibrail as dan memberitahu, wahai Jibrail, sesungguhnya Aku menyintai seseorang dan hendaklah kamu menyintainya.Dan Jibrail mencintai org itu.Kemudian Jibrail akan menyeru kpd penduduk langit terutamanya malaikat, sesungguhnya Allah menyintai seseorang itu, maka hendaklah kamu menyintainya.Dan seluruh penghuni langit menyintainya.Dan begitulah dia diterima serta disayangi oleh penduduk bumi"

Read more...

Fitrah Manusia

>> Tuesday, August 18, 2009


Tengahari tadi bila aku habis menerangkan hukum Bolye kepada pelajar-pelajar, datang seorang pelajar dan berkata... "sir (panggilan untuk cikgu lelaki-aku tak pernahdapat gelaran ni dari Queen Elezabeth), aku nanti kalo mau kahwin, mesti mau yang solehah. Kalau keluar pi kedai, pakai tudung. Tak kisah la dia tak kerja pun tak pa. Nanti dia boleh mengubah perangai saya yang bukan-bukan ni"

Aku hanya tersenyum dan teringat satu firman Allah

Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka (yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rezeki yang mulia (surga).

(an-nur:26)

aku hairan kenapa dia tiba tiba datang dan cakap tentang hal nikah tiba-tiba ni #$%^&*. Sudah agak lama aku tidak diprovok dengan hal ini...N.I.K.A.H

bila aku terpandang wallpaper laptop aku tersedar...gambar ni rupa-rupanya.


mungkin itu la yang dinamakan fitrah manusia...kalo pernah tengok "Syurga Cinta" dalam awal awal cerita tu ada diselitkan sedikit bab ini...

tak kira macam mana buruk atau play-boy pun perangai sorang lelaki tu...dalam hati kecil mesti ada keinginan untuk memiliki seorang wanita yang alim disisi.
fitrah manusia.

aku cuma nak ingatkan supaya jangan hanya berkeinginan...persiapkan diri..caranya
jadi la lelaki yang baik...Allah telah janjikan seorang wanita yang baik.

yakin la dengan janji Allah.

Read more...

Marah

>> Sunday, August 16, 2009



Sabda Rasulullah SAW tentang marah
1. "Marah itu membinasakan iman"
2. "Tidak ada marah seseorang itu melainkan hampir ia kepada api neraka"
3. "Marah itu daripada syaitan, syaitan itu daripada api, tidak ada yang boleh membinasakan api kecuali air."

Ada 3 peringkat marah:-
1. Tidak marah..

maksudnya orang itu tiada langsung sensitiviti terhadap sesuatu perkara.
Walau apa jua orang buat kepadanya atau agamanya , tiada langsung persaan marah dlm dirinya.

Sifat seperti ini dicela oleh agama.


2. Marah bertempat...

seseorang itu akan marah bila ia berkaitan dgn agamanya,
contohnya kalau ada orang melakukan perbuatan yang merendah2kan agama Islam, sbg seorang Islam, mestilah kita rasa marah.

Sifat seperti ini dituntut oleh syarak.


3. Marah ikut nafsu....

seseorang itu marah secara keterlaluan kerana mengikut nafsu amarahnya sahaja. Perkara yg tak penting pun boleh timbulkan kemarahan yang mendalam baginya.

Sifat seperti ini juga dicela oleh syarak.



Cara Mencegah:

1. Amalkan segala ilmu yang ada. Seperti yang kita tahu, kalau kita sedang marah ketika berdiri, maka duduklah, jika kita sedang duduk, berbaringlah, kerana dgn demikian boleh mengurangkan rasa marah dlm diri kita.

Selain itu, ambillah wudhuk sepertimana hadis di atas, syaitan itu dari api, dan tida yg dpt memdamkan api kecuali air.

2. Ingat akan ayat al-Quran yg menerangkan kelebihan org yg menahan marah.

3. Ingat akan siksaan Allah akibat perasaan marah yg tidak bertempat.

4. Jika kita selalu marah, kita akan mudah dapat musuh dan hilang kawan... jadi beringatlah..!!

5. Tahu tak, kalau kita marah muka kita jadi sangatlah buruk

6. Jangan bersangka buruk dgn orang lain, ingatlah setiap orang ada kelebihan dan kelemahannya yang tersendiri...

Read more...

Dahi Cecah Ke Sejadah

>> Saturday, August 15, 2009


Bersihkanlah dirimu sebelum kamu di mandikan
Berwudhu’lah kamu sebelum kamu di wudhu’kan

Dan solatlah kamu sebelum kamu disolatkan...

Tutuplah ‘auratmu sebelum ‘auratmu ditutupkan
Dengan kain kafan yang serba putih...

Pada waktu itu tidak guna lagi bersedih
Walaupun orang yang hadir itu merintih...

Selepas itu kamu akan diletak di atas lantai...
Lalu dilaksanakanlah solat Jenazah
Dengan empat kali takbir dan satu salam
Berserta Fatihah, Selawat dan doa
Sebagai memenuhi tuntutan Fardhu Kifayah...

Tapi apakah empat kali takbir itu dapat menebus,
Segala dosa meninggalkan solat sepanjang hidup?
Apakah solat Jenazah yang tanpa rukuk dan sujud
Dapat membayar hutang rukuk dan sujudmu yang telah luput?

Sungguh tertipulah dirimu jika beranggapan demikian...
Justeru ku menyeru sekelian Muslimin dan Muslimat

Usunglah dirimu ke tikar solat
Sebelum kamu diusung ke liang lahad
Menjadi makanan cacing dan makanan ulat...

Iringilah dirimu ke masjid
Sebelum kamu diiringi ke Pusara...

Tangisilah dosa‐dosamu di dunia
Kerana tangisan tidak berguna di alam baqa’...

Sucikanlah dirimu sebelum kamu disucikan
Sedarlah kamu sebelum kamu disedarkan
Dengan panggilan ‘Izrail yang menakutkan...

Berimanlah kamu sebelum kamu di talkinkan
Kerana ianya berguna untuk yang tinggal
Bukan yang pergi...
Beristighfarlah kamu sebelum kamu di istighfarkan
Namun ketika itu istighfar tidak menyelamatkan...
Ingatlah di mana saja kamu berada
Kamu tetap memijak bumi Tuhan
Dan dibumbungi dengan langit Tuhan
Serta menikmati rezeki Tuhan...

Justeru bila DIA menyeru, sambutlah seruan‐NYA
Sebelum DIA memanggilmu buat kali yang terakhirnya...

Ingatlah kamu dahulu hanya setitis air yang tidak bererti

Lalu menjadi segumpal darah
Lalu menjadi seketul daging
Lalu daging itu membaluti tulang
Lalu jadilah kamu insan yang mempunyai erti...

Ingatlah asal usulmu yang tidak bernilai itu..
Yang kalau jatuh ke tanah
Ayam tak patuk itik tak sudu...
Tapi ALLAH mengangkatmu ke suatu mercu
Yang lebih agung dari malaikat...
Lahirmu bukan untuk dunia
Tapi gunakanlah ia buat melayar bahtera akhirat...

Sambutlah seruan ‘Hayya ‘alas Solaah’
Dengan penuh rela dan bersedia...
Sambutlah seruan ‘Hayya ‘alal Falaah’
Jalan kemenangan akhirat dan dunia...
Ingatlah yang kekal ialah amal

Menjadi bekal sepanjang jalan...
Menjadi teman di perjalanan
Guna kembali ke pangkuan Tuhan...

Pada hari itu tiada berguna Harta, takhta dan putera
Isteri, kad kredit dan kereta
Kondominium, saham dan niaga...
Kalau dahi tak mencecah sejadah di dunia...


Read more...

Membazir

>> Tuesday, August 04, 2009

Mesti ramai yang pernah dengar orang cakap kalo membazir tu kawan setan…sebanarnya ayat tu dari ayat Quran dalam surah al-Isra’ ayat ke-27

“Sesungguhnya orang-orang yang membazir itu adalah saudara-saudara setan dan setan itu adalah sangat ingkar kepada Tuhannya”
Tapi kalo tak bagi tau pun semua dah sedia maklum tentang dalil ni. Ayat ni melarang kita membazir.

Membazir…!

Ye la, kalo makan biar la habis...lagi pun kita tak tau kat mana keberkatan tu ada.Jangan membazir! Kalo membeli apa apa kat kedai, biar la ikut keperluan…jangan ikut kehendak. Contoh lebih jelas, gi kedai buku…beli buku teks fizik tu keperluan, beli komik “Dragon Ball” tu kehendak. Jangan membazir!. Contoh lain, memiliki kenderaan tu keperluan, menghias kenderaan dengan segala jenis aksesori tu kehendak. Jangan membazir!

Pernah dengar orang membazir kain??

Hmm…mungkin kalo orang tak cukup kain tu dah biasa dengar. Tapi yang ni lain pulak. Membazir kain. Macam mana tu? Haha…Istilah ni aku pun baru dengar dari sorang lelaki yang bercerita tentang ciri wanita yang ingin dijadikan isteri. Ayat yang aku dengar tu lebih kurang macam ni. “Aku kalo nak kawin nanti tak nak la group-group yang jenis membazir kain”. Tercengang aku dengar istilah tu. Bila dia tengok muka aku blur je…dia menjelaskan tanpa aku minta.”Alah yang jenis tudung labuh tu la, membazir kain la tu”. Dia menambah lagi “Aku bukannya apa, samada aku yang jadi bagus atau dia yang jahanam”. Wah wah wah, macam bagus pulak niat kawan aku ni. Tapi tak kena tempat la. Tatkala hati ini mengimpikan seorang wanita bertudung labuh menjadi pendamping hidup, dia pulak tidak berminat mengambil wanita yang memelihara aurat sebagai seorang isteri.

Bertudung labuh bukan membazir…!



Pernah dengar ayat quran yang ni
“Hai Nabi katakanlah kepada istri-istrimu, anak-anak perempuanmu dan istri-istri orang mukmin: Hendaklah mereka menutupkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka". Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, karena itu mereka tidak diganggu. Dan Allah adalah Maha pengampun lagi Maha penyayang” (al-Isra’:59)

Allah memerintahkan supaya perempuan muslim untuk memakai tudung yang dapat menutup seluruh tabuh. Hmm…kalo ayat perintah maksudnya kena buat la kan?? Jadi tak timbul la masalah membazir kat sini. Kalo ye pun tak nak bernikah dengan orang yang bertudung labuh, jangan la cakap orang yang bertudung labuh tu membazir. Semoga Allah member hidayah kepada kawan aku tu dan kepada semua pembaca. Paling penting buat satu-satunya adik perempuan ku yang kini sedang melangkah kealam remaja, semoga Allah sentiasa bersama-mu.

Read more...

Wahai Lelaki

>> Saturday, August 01, 2009

Janganlah hipokrit…

semua lelaki perlukan perempuan. Tanpa perempuan di hati, perasaan dan fikiran lelaki akan rosak. Mereka masih mencari walaupun ada segalanya. Apa yang tidak ada di syurga sehinggakan Adam tetap rindukan Hawa?

Pada perempuanlah lelaki memanggil ibu, isteri ataupun puteri. Dijadikan perempuan dari tulang rusuk yang bengkok untuk diluruskan oleh lelaki. Tetapi kalau lelaki sendiri tidak lurus, mana mungkin kayu yang bengkok menghasilkan bayang yang lurus.
Wahai lelaki, luruskanlah perempuan dengan jalan yang ditunjukkan Allah. Didiklah mereka dengan panduan dari-Nya. Janganlah cuba menjinakkan mereka dengan harta kerana nantinya mereka semakin liar.
Janganlah menghiburkan mereka dengan kecantikan kerana nantinya mereka semakin menderita. Yang sementara itu tidak dapat menyelesaikan masalah. Kenalkan mereka kepada Allah, zat yang kekal kerana di situlah punca bagi kekuatan dunia.



Akal perempuan setipis rambutnya, tebalkanlah ia dengan ilmu. Hatinya serapuh kaca, kuatkanlah ia dengan iman. Hiasilah ia dengan akhlak. Bisikkan ke telinga mereka bahawa kelembutan bukanlah satu kelemahan. Ia bukan diskriminasi Allah sebaliknya di situlah kasih sayang Allah.

Perempuan yang lupa hakikat kejadiannya pasti tidak terhibur dan tidak menghiburkan. Tanpa ilmu, iman dan akhlak mereka tidak akan lurus bahkan akan membengkok.
Itulah akibat andai perempuan tidak kenal akan Tuhannya. Bila perempuan derhaka, dunia lelaki akan huru-hara.

Lelaki pula janganlah mengharapkan ketaatan, tetapi binalah kepimpinannya. Pastikan sebelum memimpin perempuan menuju Ilahi, pimpinlah diri sendiri kepada-Nya. Jinakkanlah diri pada Allah nescaya jinaklah segalanya di bawah pimpinanmu.

Read more...

Cikgu yang pelik

>> Friday, July 31, 2009


Aku masih ingat lagi satu malam sorang pelajar datang bertanya satu soalan...

"cikgu, kenapa saya selalu nampak cikgu suka duduk sorang sorang?"

aku ketawa kecil mendengar soalan tersebut. Aku rasa ramai student aku dah perasan dengan semua "kelakuan pelik" aku sehari-hari. Dan yang paling aneh adalah aku kurang bergaul dengan cikgu-cikgu lain yang berjantina WANITA.

Aku yakin dan percaya, soalan tu diajukan sebab dia biasa nampak aku keseorangan semasa memantau aktiviti perkemahan di Pantai Sawanagan tempoh hari. Jadi aku menjawab, "masa camping tu saya kurang setuju dengan beberapa perkara yang dilakukan oleh orang-orang KBS".
Aku tengok muka pelajar tersebut -blur. Mungkin dia masih belum tahu tentang masalah ikhtilat antara lelaki dan perempuan, hiburan dalam Islam dan juga masalah yang lain.
Pada ketika lain pula aku sering dilihat membawa terjemahan Quran. Pernah satu ketika semasa habis mesyuarat guru-guru untuk kem kepimpinan pelajar, kaunselor sekolah datang kepada aku dan bertanya samada aku boleh jadi imam solat masa kem nanti ke tak...belum sempat bibir aku bersuara, ada guru yang sudah menjawab, "boleh tu!cikgu ni selalu bawak tafsir kat tangan pegi mana-mana".

Aku masih ingat semasa guru-guru dipanggil menari tarian tradisional Sabah semasa camping, aku la satu satunya cikgu yang tidak kelihatan di mata..haha berjaya menghilangkan diri. Aku lari pegi belakang pentas dan terus duduk kat satu pondok yang agak jauh dari situ. Aku sendiri pun terasa macam pelik gak perangai aku ni!!! Tak pe la yang penting aku dapat menjaga iman dengan baik.

Bila aku duduk sorang sorang, mesti aku teringat soalan pelajar tu...dan hari ini aku teringat satu hadith rasulullah yang diriwayatkan oleh Imam Muslim dari Abu Hurairah radhiyallahu’anhu, dia berkata; Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

“Islam datang dalam keadaan asing. Dan ia akan kembali menjadi asing sebagaimana kedatangannya. Maka beruntunglah orang-orang yang asing itu.”

Ya Allah mudah mudahan aku tergolong dalam kelompok orang orang asing beruntung tersebut.

Read more...

Duha

>> Thursday, July 30, 2009

lama jugak tak blog ni...
agak busy dengan "Latihan Mengajar"...tambahan pulak kat sekolah ni, internet access agak terhad. Ni baru boleh online.

Kali ni saya nak kongsi tentang doa yang boleh dibaca selepas solat duha...
(ambik kat iluvislam je)



"Ya Allah, sesungguhnya waktu Dhuha itu waktu DhuhaMu, kecantikannya adalah kecantikanMu, keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu, kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindunganMu. Ya Allah, jika rezekiku masih di langit, turunkanlah, dan jika di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar, permudahkanlah, jika haram, sucikanlah dan jika jauh, dekatkanlah. Berkat waktu dhuha, kecantikan. keindahan, kekuatan, kekuasaanMu, limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh.

Read more...

masjid oh masjid

>> Saturday, June 13, 2009

tengah hari tadi masa sebelum solat Jumaat, ada pengunguman dari pihak pengurusan masjid kat area rumah ni...bagi tau jumlah dana yang terkumpul untuk menggantikan karpet hingga ketika itu adalah bernilai RM 7 000. Pihak masjid juga menyatakan bahawa mereka masih memerlukan beberapa ribu lagi untuk tujuan tersebut (kalo tak silap melebihi RM20 000).

terkedu gak denga jumlah yang pihak masjid perlukan untuk membeli alas tempat sujud tu.

sampai macam tu punya banyak jumlah duit yang diperlukan untuk jadi alas tempat sujud. Tapi seandainya berjaya pihak masjid mengumpulkan dana tu pun tak la satu perkara yang pelik dan ajaib. Bukan ke orang Malaysia memang berhati mulia...kalo untuk masjid mana pernah "berkira" sebut sahaja berapa jumlah yang diperlukan kompom la tak lama lagi dapat la karpet baru tu.

tapi bukankah lebih baik kalo duit yang terkumpul tu dibelanjakan untuk membantu umat Islam kat Selatan Thai, Afganistan dan negara yang paling banyak dizalimi musuh Islam...Palestin. Cukup la nak solek masjid tu pak cik pengerusi masjid oi...!masjid cantik kalo tak de orang datang solat fardhu yang 5 waktu tu pun, tak guna gak.


Jadi saya nak menyeru kepada umat Islam sekalian bangkitlah dari lena anda yang sangat panjang tu...dah sampai masanya untuk kita berfikir dangan lebih rasional. Tak kan nak hias cantik cantik untuk kegunaan seminggu sekali. ceh rugi oo! kalo tak pun meh sini la duit tu, saya tau macam mana nak manfaatkan dengan lebih baik

Read more...

al akh dan ukhuwah

>> Friday, June 05, 2009



Hampir setiap minggu tentu ada saja orang baru yang kita kenal, maklum la “rajin” mengetuk pintu bilik-bilik di kampus. Ada yang menjual t-shirt, ada yang jual kerepek ada yang jual instant mash potato, apa pun barang yang dijual, ana yakin itu bukanlah tujuan utama pintu pintu bilik orang lain diketuk. Tujuan asal adalah untuk mencari objek dakwah yang boleh dibawa kepada Islam. Proses tersebut berlajutan hingga jumlah orang yang kita kenal agak banyak hingga mungkin sampai penuh memory talifon bimbit.

Talifon bimbit sudah tidak asing lagi bagi masyarakat zaman ini. Sudah terlalu banyak syarikat yang mengeluarkan talifon bimbit. Sebut saja jenamanya; LG, i-mobile, Samsung dan jugaSony-Ericson.

Namun begitu, harus diingat jumlah yang ramai itu tidak membawa kepada apa-apa makna seandainya tidak ada ikatan hati antara daei dan mad’u. Justeru itu, mari kita bertindak sebagai talifon bimbit kepada objek dakwah dan ikhwah yang berada di keliling kita. Apa yang dimaksudkan bertindak sebagai talifon bimbit???

Cuba lihat talifon bimbit anda sekarang, berpuas hati dengan apa yang anda miliki? Bersyukurla akh dengan harta tersebut, sedar tak sedar banyak jasa yang telah diberikan oleh talifon tersebut. Tentu semua masih ingat dengan kata-kata Allah dalam surah Ibrahim pada ayat ke tujuh

“Dan tatkala Tuhanmu memaklumkan: "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih".”


Kembali kepada topik talifon bimbit tadi, talifon yang baik mestilah mempunyai pelbagai fungsi dan memudahkan pengguna. Contohnya, boleh menghantar MMS, punya kamera, Bluetooth, memory card, FM radio, perakam suara, pemain mp3 dan banyak lagi fungsi lain. Makah al yang sama perlu ada pada diri seorang al-akh. Seseorang yang ditarbiyah sepatutnya mempunyai pelbagai fungsi kepada ikhwah lain, mad’u dan juga masyarakat. Contoh yang lebih jelas, seorang ikhwah yang baik boleh bertindak sebagai penyampai materi yang baik semasa pengisian, boleh memasak, jaguh dalam sukan, pandai mengambil hati orang tua, cemerlang akademiknya dan tersusun urusannya.

Dari sisi yang lain pula, talifon bimbit juga perlu dicas semula untuk memastikan urusan seharian tidak terganggu. Tak guna ada talifon mahal macam mana sekalipun kalau tak de bateri, tetap tak dapat berfungsi. Bayangkan tengah seronok bersembang dengan ikhwah tiba-tiba terputus disebabkan bateri talifon habis. Mesti kecewa. Begitu la juga bagi seorang yang ditarbiyah. Tak guna ada kebolehan interpersonal yang baik, seandainya jiwanya tidak terisi dengan rasa cinta kepada Allah, rasul dan dakwah. Hal inilah yang memastikan keberlangsungan sebuah dakwah. Sekiranya para daei dan daeyah tidak lagi mempunyai rasa cinta terhadap perkara tersebut. Masyarakat tidak lain hanya akan bertambah rosak.

Tentu pengguna plan pra-bayar (prepaid) biasa menggunakan fungsi pindah kredit atau “credit transfer”. Ini adalah salah satu kelebihan yang ada pada talifon bimbit (mana ada talifon rumah boleh transfer credit). Melalui cara ini kita dapat membantu orang lain agar dapat berhubung. Begitulah juga sepatutnya bagi seorang yang ditarbiyah. Seorang akhwat perlu boleh berbagi nasihat dengan akhwat lain agar nanti jiwa yang lemah akan kembali segar. Berkongsilah apa yang boleh dimanfaatkan untuk dakwah. Harta yang kita miliki tu ada hak orang lain jugak. Maka, jangan kedekut.

Sekiranya tidak mampu untuk bertindak seperti yang telah disebutkan dari awal, cukuplah sekadar kita kembali kepada fungsi talifon yang asal, memindahkan maklumat. Jika memang diri tidak mempunyai kelebihan yang dapat dimanfaatkan untuk dakwah, Cukuplah kita dapat melakukan amar makruf dan nahi mungkar hingga tahap yang kita mampu. Tapi jangan lupa untuk “up-grad” dari masa ke masa agar tidak ketinggalan dalam dakwah.

Read more...

mencari wanita sempurna

>> Wednesday, May 13, 2009



Ini kisah perjumpaaan dua orang sehabat yang sudah puluhan tahun berpisah.
Mereka amat merindui antara satu sama lain, berbual, bersenda sambil minum
kopi di sebuah cafe.Awalnya topik yang dibicarakan adalah soal2 nostalgia
zaman sekolah dulu, namun pada akhirnya menyangkut kehidupan mereka
sekarang ini.

"Mengapa sampai sekarang kamu belum menikah?" ujar seorang kepada temannya
yang sampai sekarang masih membujang. "Sejujurnya sampai sekarang ini saya
masih terus mencari wanita yang sempurna. Itulah sebabnya saya masih
membujang. Dulu waktu saya di Utara, saya berjumpa dengan wanit! ! a yang
cantik yang amat bijaksana. Saya fikir inila! h wanita ideal untuk saya dan
sesuai menjadi isteri saya. Namun belakangan selepas itu pada masa
berpacaran baru aku tahu dia sebenarnya amat sombong. Hubungan kami putus
sampai disitu.

Di Ipoh saya ketemu seorang perempuan yang cantik jelita ,ramah dan
dermawan. Pada perjumpaan pertama aku begitu takjub dan seronok. Hatiku
berdesir kencang, inilah wanita idealku. Namun selepas itu baru saya tahu,
ia banyak tingkahlaku yg tak baik dan tidak bertanggung jawab.

Dan ketika aku di JB, aku bertemu wanita yang manis, baik, periang dan
pintar. Dia sangat menyenangkan bila diajak berbicara, selalu menyambung
perbualan kami dan penuh humor. Tapi terakhir aku ketahui kalau dia dari
keluarga yang berantakan yakni berpecahbelah dan selalu menuntut sesuatu
yang kita tidak mampu memenuhinya. Akhirnya kam! ! i berpisah.

Saya terus mencari, namu! n selalu mendapatkan kekurangan dan kelemahan
pada wanita yan g saya temui. Sampai pada suatu hari, saya bersua dengan
wanita ideal yang saya dambakan selama ini. Ia begitu cantik, pintar, baik
hati, dermawan dan penuh humor. Dia juga sangat perhatian dan sayang kepada
orang lain. Saya fikir inilah pendamping hidup saya yang dikirim oleh Tuhan
untuk saya".

"Lantas", sergah temannya yang dari tadi tekun mendengarkan "Apa yang
terjadi? Mengapa kamu tidak terus meminangnya?".

Yang ditanya diam sejenak dan akhirnya dengan suara perlahan si bujang itu
menjawab, "Baru sekarang aku mengetahui bahawa ia juga sedang mencari
lelaki yang sempurna".

Kesimpulan : Sudah diketahui maksud daripada cerita itu ? ....



Nobody's perfect. Jadi jangan menyia-nyiakan apa yang sudah ada di hadapan
kita ,bel! ! um tentu nanti kita mendapatkan yang lebih baik dari yang
sekarang kita dapat, Kalau kita mau mencari yang! sempurna, check dulu diri
kita sendiri, apakah sudah sempurna di hadapan orang lain.

Sekadar renungan.........3.
Syurga rumahtangga itu fitrah hati Naluri semulajadi yang pinta diisi
Kerananya jejaka rela menjadi suami
Kerananya perawan rela menjadi isteri
Masing-masing dengan harapan Agar rumahtangga membawa kebahagiaan
Matlamat yang satu tapi jalannya berliku
Destinasinya sama tapi kaedahnya berbeza
Lalu bermacamlah jalan ke sana
Ada yang mengatakan Bahagia itu pada harta
Diukir dari intan permata ( Gah , suamiku seorang jutawan)
tidak kurang merasakan bahagia itu pada rupa..
Ditempa oleh wajah rupawan ( Wah, isteriku seorang celeberity)
ramai juga yang merasakan bahagia itu pada kuasa
dituai oleh pangkat dan jawatan ( Wah, suamiku seorang negarawan)
pelbagai jalan menimbulkan d! ilema
mencari yang benar mempelai tersasar
kal aulah bahagia itu pada harta
kalaulah bahagia itu pada nama
kalaulah bahagia itu pada rupa
kalaulah bahagia itu pada kuasa
kenapa Charles dan Diana berpisah
kenapa Elvis dan Priscilla berpecah
kenapa Onassis dan Jackie bertelagah.
Bahagia itu dari dalam hati
Kesannya zahir rupanya maknawi
Terpendam bagai permata dalam hati
Terbenam bagai mutiara disalut nurani
Bahagia itu pada HATI
Bertakhta di kerajaan diri
Bahagia itu pada JIWA
Mahkota di singgahsana rasa
Bahagia itu KESABARAN
Bila susah tak gelisah
Bila miskin tak pemarah
Bila gagal tidak resah
Hakikatnya bahagia itu ketenangan
Bila hati mengingati tuhan
Firman Allah: Ketahuilah dgn mengingati Allah itu memberi ketenangan pada
hati suami isteri sama-sama mengerti! maksud tersemi takdir ilahi itulah
zikir yg hakiki. Binalah rumahtangga atas tapak iman Tuluskan niat luruskan
matlamat 'suamiku, kaulah pemimpin menuju ilahi' 'isteriku, kaulah
permaisuri hati.....' penyeri Islamku nanti muktamadlah akad sahlah nikah
dengan nama Allah
gerbang perkahwinanpun terserlah Di atas tapak iman dirikanlah hukum tuhan
Iman itu tujuan Syariat itu jalan Tempat merujuk segala permasalahan Tempat
mencari semua penyelesaian - isteriku, taatilah hukum Allah.... - suamiku,
patuhilah sunnah Rasululah s.a.w
Binalah hidup di neraca maaruf Rumah jadi sambungan madrasah... Seninya
kerana solat... Indahnya oleh munajat Tapaknya ....iman
Jala! ! nnya ....syariat Natijahnya.....akhlak Tiga penjamin segala kunci
kebahagian rumahtangga dan terciptalah: 'setia dan penyayang suami' 'cinta
dan kasih ist! eri' lalu berbuahlah mahmudah demi mahmudah yang
melahirka n..... "Soleh dan solehah".

KEREDHAAN ILAHI CITA-CITA DI HATI.

Read more...

KONVENSYEN BERAKHIRNYA AGENDA ZIONIS

>> Tuesday, April 28, 2009


Kepada semua, anda dijemput untuk menghadiri program seperti diatas.

KONVENSYEN BERAKHIRNYA AGENDA ZIONIS
Hari/Tarikh: Sabtu/9 Mei 2009
Masa: 8.00 pagi - 5.00 petang
Tempat: Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC)
Penyertaan: RM 10.00

PEMBENTANG:
Dr. Mohsen Saleh
Pengarah Institute of Islamic Political Thought (IIPT), London
Dr. Azzam al-Tamimi
Pengarah Besar, Pusat Penyelidikan dan Pengajian Az-Zaytouna, Lubnan
Dr. Roslan b Mohd Nor
Penerima Anugerah Akademik Institut Al-Makhtoum 2003 & 2006
PhD in 'Islamic Jerusalem Studies', Aberdeen University Scotland




ATURCARA KONVESYEN
8.00 - 8.30 PAGI: Pendaftaran Peserta
8.30 - 9.30 PAGI: PEMBENTANGAN I - Dr. Roslan bin Mohd Nor
(Kejatuhan Islam dan Kewujudan Negara Israel)

9.30 - 10.00 PAGI: Kehadiran VVIP dan VIP
Ucapan Alu-aluan - Ustaz Abdullah Zaik b Abd Rahman
(Pengerusi Eksekutif Aman Palestin Sdn Bhd)
Ucapan Perasmian - Menteri di Jabatan Perdana Menteri
10.45 - 11.00 PAGI: Jamuan VVIP dan VIP dan jamuan ringan peserta

11.00 - 12.00 TGH: Pembentangan 2 - Dr. Azzam al-Tamimi
(Sejauh Manakah Kesan Kewujudan Zionis pada Dunia Sejagat)

12.00 - 1.00 TGH: Pembentangan 3 - Dr. Mohsen Saleh
(Hakikat Zionis dan Agenda yang Dipropagandakan)

1.00 - 2.00 PTG: Rehat, makan dan solat

2.00 - 3.00 PTG: Pembentangan 4 - Dr. Azzam al-Tamimi
(Peranan Seorang Muslim dalam Menghadapi Musuh Zionis)

3.00 - 4.00 PTG: Pembentangan 5 - Dr. Mohsen Saleh
(Kebangkitan Islam di Palestin dan Status Agenda Zionis Masa Kini)

4.00 - 5.00 PTG: Majlis Penutup
Ucapan Penangguhan - Dr. Kamil Azmi Tohiran
Presiden Persatuan Belia Islam Nasional (PEMBINA)


Read more...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers

bebas diulang cetak. Powered by Blogger.

About This Blog

blog ini adalah hasil cetusan pendapat dan titipan ikhlas seorang insan kerdil di celah umat

sebarang pertanyaan boleh di emailkan ke ismiabudzar[at]gmail[dot]com

Flag Counter

free counters

  © Blogger templates Palm by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP