QR Code blog ini

QR Code

Sinergi

Photobucket

Cemburu

>> Thursday, August 27, 2009

Cemburu adalah salah satu perasaan yang hadir dalam diri manusia tanpa diundang...biasanya akibat dari dorongan persekitaran. Namun begitu tidak semua sifah cemburu tu bernilai negatif..(ha, pelik la tu). Aku cuma nak bagi tau bahawa, sifat cemburu juga ada sisi positif. Sebelum kita sembang panjang tentang cemburu...aku nak tanya sikit korang tau ke apa tu cemburu??Menurut tafsiran kepala otak aku yang dianugerahkan Allah ni, cemburu adalah satu perasaan yang timbul apabila seseorang tu tidak mendapat perhatian yang diinginkan sewajarnya dari orang yang disayangi. Atau merasa ada orang lain berada dalam hati orang yang kita sayang.

Faham ke tafsir kepala otak aku tu??
(kalo belum faham...korang baca la sampai faham. 24 kali ulang baca pun tak pe!)

sekarang ni aku nak cerita cemburu yang biasa orang nampak...cemburu yang negatif.

cemburu macam ni tak lain adalah bisikan dari makhluk Allah yang terkutuk a.k.a setan yang tak mau ikut perintah Allah untuk sujud kepada nabi Adam. Contoh cemburu yang macam ni adalah tak puas hati dengan pencapaian orang lain. kalo buat tugasan dari pensyarah kita dapat C+, ada mamat lain dapat A- dah tu kebetulan dia ni romeo kat kampus pulak...ramai la wanita wanita yang mengambil bahagian dalam program "Mencari Cinta" untuk merebut cinta romeo tu. Lantas hati kecil mendengus, "Ceh, budget bagus la tu...entah-entah meniru!". Jelas dan nyata anda cemburu kepada Romeo tersebut



Contoh lain, kalo adik kat rumah sentiasa mendapat apa yang dia nak dari parent. Dan kita protes kat mak "mak tu kalo dengan adik, semua boleh. kalau dengan along...tu tak boleh, ni tak boleh, ada je alasan mak ni!" haha nampaknya anda telah tewas dengan hasutan setan. Setan telah berjaya menghasut anda untuk jadi cemburu kepada perkara yang tak wajar.

Nak contoh lain???korang duduk kat depan komputer tu pikir la berapa banyak pun yang korang nak...aku nak cerita bab lain pulak. Tips untuk pikir cemburu buta ni ko tengok je orang yang bercinta tanpa ada ikatan pernikahan. Mesti jumpa banyak ahaks!

Pernah dengar kisah dua orang sahabat Nabi s.a.w. yang bernama Abu Bakr dan Umar berinfaq untuk satu peperangan? Aku tau korang jauh labih tau dari aku (sebab aku bukan budak sekolah agama!). Tapi tak kira, nak cerita gak...

Satu hari Umar membawa separuh dari harta yang dia miliki untuk diinfaqkan kepada Islam. Rasulullah menerima dan kemudian datang Abu Bakr dengan membawa seluruh harta yang dia miliki dan diinfaqkan untuk Islam. Soalan yang ditanya Nabi s.a.w. lebih kurang macam ni "Apa yang kau tinggalkan untuk keluarga kau?". Dengan yakin sahabat dan bapa mertua nabi itu menjawab, "Aku tinggalkan Allah dan Rasul-Nya untuk keluarga ku". Ha kawan kawan, yang ni la contoh cemburu yang bagus...cemburu dalam melakukan amal kabaikan.

Allah ada berfirman:
Dan bagi tiap-tiap umat ada kiblatnya (sendiri) yang ia menghadap kepadanya. Maka berlomba-lombalah kamu (dalam berbuat) kebaikan. Di mana saja kamu berada pasti Allah akan mengumpulkan kamu sekalian (pada hari kiamat). Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu.
Yang tu terjemahan dari surah al-Baqarah ayat ke 148. Nak tanya sikit lagi.. korang pernah ikut pertandingan lumba lari atau lumba berenang...atau apa apa jenis perlumbaan tak? Kalo tak pernah ikut, pernah tengok pun jadi la! Biasanya dan semestinya orang yang nak berlumba memerlukan pesaing. Kita amik kes lumba lari dalam acar kejohanan olahraga kolej kediaman la hehe. Trek lari tu paling sikit mesti ada dua orang. Tak boleh dia berlari sorang sorang...kalo dia je peserta lumba lari tu maka dia akan diisytihar menang tanpa bertanding. hmm macam pilihan raya la pulak!



Maksudnya nak cakap lat sini adalah untuk aku dan korang semua sedar bahawa pesaing tu memang perlu untuk kita lebih banyak berbuat kebaikan. Cuma diri sendiri yang boleh memandu ke mana destinasi cemburu tersebut. Samada kita tewas dengan bahan bakar petrol jenama "Syetium" (haha Syntium + setan), atau berjaya tiba ke destinasi redha Allah.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers

bebas diulang cetak. Powered by Blogger.

About This Blog

blog ini adalah hasil cetusan pendapat dan titipan ikhlas seorang insan kerdil di celah umat

sebarang pertanyaan boleh di emailkan ke ismiabudzar[at]gmail[dot]com

Flag Counter

free counters

  © Blogger templates Palm by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP