QR Code blog ini

QR Code

Sinergi

Photobucket

Personality Plus

>> Wednesday, January 27, 2010

Alhamdulilah setelah sekarang ni saya sedang membaca satu buah buku yang agak menarik, berkenaan dengan personality manusia…tajuknya Personality Plus. Hasil tulisan Florence Littauer. Nak tau apa yang menarik sangat dalam buku ni?? Buku ini mengajak kita mengenali orang lain dengan cara mengenali diri sendiri. Cakap banyak tak guna, jom kita tengok apa yang Florence Littauer tulis.
Secara umumnya manusia terbahagi kepada 4 jenis personality

  1. Popular Sanguine
  2. Perfect Melancholy
  3. Powerful Choleric
  4. Peaceful Phlegmatic
Sebagai pengenalan, saya tak bercadang untuk menghuraikan secara detail setiap personality yang ada. Cukup sekadar kita tahu bahawa setiap personality yang ada dalam diri manusia adalah pelengkap kepada orang lain.

Cuba bayangkan kalau dekat dunia ni semua panas baran. Mesti la huru hara dunia. Ada doctor yang panas baran, budak menangis sakit demam dah kena pelempang. Pemandu teksi tak de duit pecah, dah kena maki. Anak murid tak bawak buku, cikgu terajang. Alamak tak dapat bayangkan situasi macam ni berlaku.
Tak boleh jugak kalau semua manusia kat dunia ni asyik nak buat lawak je kerja dia. Posmen yang hantar surat pun nak buat lawak, mak cik jual kuih pun buat lawak, hakim mahkamah pun asyik nak buat lawak…tak jadi kerja!

Contoh terakhir, bayangkan kalau semua manusia kat atas bumi ni semuanya jenis nak jadi ketua. Bila cikgu buat undi na pilih ketua tingkatan, semua nak jadi. Bila ada persatuan baru kat kolej, semua berebut nak jadi ketua. Bila siap satu masjid baru, semua bermati-matian mempertahankan diri untuk dipilih sebagai ketua. Tak de yang nak jadi pengikut. Semua suka mengarahkan orang. Semua nya jenis nak orang dengar cakap dia. Teruk la gini.
Sebab tu la Allah cipta manusia ni bermacam-macam. Ada yang sesuai untuk jadi pemimpin, ada yang jadi pengikut. Ada yang pemarah, ada yang penyabar. Ada yang kuat emosi, ada gak yang jenis selambe badak je, kau cakap la macam mana pun dia tak kisah. Baru la hidup ni harmoni, ada warna warni dunia.

Maka, kepada yang ada masa lapang, saya , mecadangkan anda membaca buku ini. Tak kira la nak beli ke nak pinjam ke atau nak buat macam mana sekali pun, tapi saya cuma pinjam kat perpustakaan UMS je.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers

bebas diulang cetak. Powered by Blogger.

About This Blog

blog ini adalah hasil cetusan pendapat dan titipan ikhlas seorang insan kerdil di celah umat

sebarang pertanyaan boleh di emailkan ke ismiabudzar[at]gmail[dot]com

Flag Counter

free counters

  © Blogger templates Palm by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP