QR Code blog ini

QR Code

Sinergi

Photobucket

Potong Kuku

>> Saturday, July 30, 2011

“Alamak lupa pulak nak potong kuku semalam” (Sambil menepuk dahi)

“Gi la potong sekarang, nanti lupa lagi!”

“Mana boleh, hari ni dah hari Sabtu kot”

“Apa masalah pulak kalau dah hari Sabtu?”

“Kalau nak potong kuku, sunatnya sebelum solat Jumaat. Ni dah hari Sabtu.”

“Err..Jumaat depan baru kau nak potong kuku la ni?”

“Ha ah, baru la dapat pahala”

“Cam tu pulak? Bukan ke kalau kita jaga kebersihan diri tu pun boleh dapat pahala sebab kebersihan tu sebahagian dari iman”

“Point yang bagus, tapi macam aku cakap kat kau tadi, kita kan disunatkan untuk potong kuku sebelum solat Jumaat. Lagi pun tak kan kau tak tau hadith yang Rasulullah biasa potong kuku dan gunting misai sebelum solat?”

Mungkin ada yang bengang kalau jumpa orang yang macam ni. Hadith yang potong kuku sebelum solat Jumaat tu memang la ada, tapi jangan lupa bahawa, hadith menjaga kebersihan tu pun ada gak. Boleh rujuk kitab Hadith Arbain Imam Nawawi, hadith yang ke 23.

Dari Abu Malik Al Haritsy bin ‘Ashim Al ‘Asy’ary RA, dia berkata : Rasulullah SAW bersabda : kebersihan adalah sebahagian dari iman, Alhamdulillah dapat memenuhi timbangan, Subhanallah dan Alhamdulillah dapat memenuhi antara langit dan bumi, Solat adalah cahaya, shadaqah adalah bukti, Al Quran dapat menjadi saksi yang meringankanmu atau yang memberatkanmu. Semua manusia berangkat menjual dirinya), ada yang membebaskan dirinya (dari kehinaan dan azab) ada juga yang menghancurkan dirinya. (Riwayat Muslim)

Satu lagi nak bagi tau, Allah suka orang yang bersih;

Janganlah kamu bersembahyang dalam mesjid itu selama-lamanya. Sesungguhnya mesjid yang didirikan atas dasar takwa (mesjid Quba), sejak hari pertama adalah lebih patut kamu bersembahyang di dalamnya. Di dalamnya ada orang-orang yang ingin membersihkan diri. Dan Allah menyukai orang-orang yang bersih. (at-Taubah:108)

Maka, nasihat untuk kali ini adalah, jangan jumud dalam memahami hadith dan mari kita menjaga kebersihan diri masing-masing.

Read more...

Menyambut Ramadhan

>> Wednesday, July 27, 2011

Allah s.w.t membentangkan rahmatNya kepada para hambaNya menurut peredaran masa. Dia memperingatkan kita ketika lupa, menyedarkan kita ketika lalai dan menguatkan motivasi kita ketika kelesuan. Setiap tahun, Dia memberi peluang untuk kita menambahkan kebaikan dan mengurangkan kejahatan. Berbahagialah sesiapa yang merebutnya.

Rasulullah s.a.w bersabda, “Apabila malam pertama Ramadhan menjelang, syaitan dan para pelampau jin dibelenggu, pintu-pintu neraka ditutup dan tiada satupun yang dibuka, pintu-pintu syurga pula dibuka dan tiada satupun yang ditutup. Si tukang seru menyeru: Wahai pencari kebaikan! Ayuh maju. Wahai pencari kejahatan! Ayuh berhenti”. [Diriwayatkan oleh at-Tirmizi]

Malang pula bagi mereka yang gagal.

Sabda Baginda s.a.w: “Ramadhan telah tiba kepada kamu. Ia bulan berkat yang dilimpahkan oleh Allah untuk kamu. Di dalamnya, Dia menurunkan rahmat, menghapuskan kesalahan, memaqabulkan doa, menonton persaingan kamu dalam kebaikan dan berbangga dengan kamu di hadapan para malaikatNya. Lantaran itu, tunjukkanlah kepada Allah kebaikan diri kamu. Orang yang malang ialah sesiapa yang tidak memperolehi rahmat Allah ‘Azza wa Jall” [Diriwayatkan oleh at-Tobroni]

Tips untuk Ramadhan yang bermakna dan diredhai:

1. Uruskan masa:

Umar al-Khattab: Puasa bukannya sekadar menahan makan dan minum, bahkan daripada dusta, perkara batil dan lagha (sia-sia) [Ibnu Abi Syaibah]

•    Gariskan objektif yang ingin dicapai daripada Ramadhan.
•    Susun jadual harian dan mingguan dengan memperuntukkan waktu khusus bagi amalan rohani dan kebajikan.
•    Elakkan perkara sia-sia dan membuang masa.
•    Kawal kegiatan menonton tv dan bersembang. Sediakan alternatif seperti vcd berfaedah, filem dokumentari, kuiz, aktiviti berkumpulan untuk mengisi masa anak-anak.
•    Jaga waktu agar tidak banyak dihabiskan dengan tidur, memasak mahupun membeli belah.
•    Manfaatkan waktu di mana sahaja (mendengar kaset al-Quran, zikir dan lain-lain)
•    Siapkan keperluan Hari Raya dan lain-lain sejak awal supaya I’tikaf pada 10 akhir Ramadhan tidak terganggu.

2. Kawal perbelanjaan:

Hai anak Adam, pakailah pakaianmu yang indah pada setiap kali kamu ke tempat ibadah (atau mengerjakan sembahyang), dan makan dan minumlah, dan janganlah kamu berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berlebih-lebihan. [al-A’raf: 31]

•    Kurangkan aneka ragam dan kuantiti juadah berbuka.
•    Elakkan pembelian juadah yang mahal.
•    Elakkan pembaziran.
•    Bentuk kesepakatan suami isteri berkenaan belanjawan Ramadhan dan Hari Raya (makan minum, jemputan tetamu, pakaian, hadiah dan ziarah)

3. Tingkatkan rohani dan amal:


Rasulullah s.a.w: “Sesiapa yang mendekatkan diri kepada Allah dengan satu kebaikan semasa Ramadhan, sama seperti seorang menunaikan satu fardhu pada bulan yang lain. Sesiapa yang menunaikan satu amalan fardhu dalam bulan ini, sama seperti seorang menunaikan 70 fardhu pada bulan yang lain”. [Ibnu Khuzaimah]

•    Ulangkaji fadhilat Ramadhan bersama keluarga.
•    Lakukan perubahan dalam susunan dan perhiasan rumah untuk menyemai rasa gembira menyambut Ramadhan di jiwa anak-anak.
•    Wujudkan suasana baru sebagai implikasi kepada puasa, solat dan tilawah al-Quran.
•    Susun agar seboleh-bolehnya solat fardhu berjemaah di masjid dan takbir pertama bersama imam.
•    Rangsang dan galakan anak-anak untuk berpuasa, tilawah al-Quran dan solat di masjid mengikut kesesuaian umur.
•    Komitmen dan konsisten dengan sahur dan qiamullail sebelum fajar. Zaid bin Thabit berkata: Kami bersahur bersama Nabi s.a.w, kemudian Baginda bangkit bersembahyang. Zaid ditanya: Berapa lama antara sahur dan azan (subuh)? Beliau menjawab: Kadar bacaan 50 ayat (al-Quran). [Diriwayatkan oleh al-Bukhari]
•    Berhimpun sesama keluarga untuk bertadarus al-Quran dan halaqah ilmu.
•    I’tikaf pada 10 akhir Ramadhan. Jika tidak berupaya untuk I’tikaf penuh, setidak-tidaknya untuk tempoh malamnya.
•    Banyakkan sedekah terutama secara tersembunyi. Latih juga anak-anak untuk berjimat dan menderma.
•    Banyakkan istighfar dan taubat.
•    Banyakkan doa khususnya semasa berpuasa dan ketika berbuka. “Seorang yang berpuasa memiliki doa yang tidak ditolak ketika berbuka” (Ibnu Majah)
•    Jaga solat nawafil khususnya dhuha dan rawatib.

4. Baiki keperibadian diri:

Rasulullah s.a.w: “…Puasa adalah pendinding. Pada hari seseorang kamu berpuasa, jangan dia bercakap keji dan meninggikan suara. Jika seseorang memaki atau bergaduh dengannya, katakan: Aku berpuasa…” [al-Bukhari]

•    Hayati tuntutan ibadat yang sebenar (khusyuk semasa solat, puasa anggota daripada yang haram, tadabbur al-Quran dll)
•    Semai akhlak mulia daripada amalan-amalan Ramadhan (amanah, sabar, pemaaf, menjaga lidah, syukur nikmat, prihatin, pemurah dll).
•    Lakukan mujahadah an-nafs (melakukan qiamullail, menahan marah, menjaga pandangan dll).
•    Peruntukkan waktu untuk menambahkan pengetahuan melalui pembacaan, hafalan dsb. (waktu yang digunakan sebelumnya untuk sarapan pagi, makan tengahari dan minum petang boleh dimanfaatkan)
•    Latih diri dengan kehidupan yang sistematik (bangun sebelum fajar, makan yang berjadual dll)
•    Tingkatkan mutu kesihatan dan kecergasan melalui puasa (kawal kuantiti dan gizi makanan)

5. Eratkan hubungan:

Rasulullah s.a.w: “Adakah aku beritahu kamu perkara yang lebih afdhal daripada darjat puasa, solat dan sedekah?” Mereka menjawab: Ya, wahai Rasulullah. Baginda bersabda: “Memperbaiki hubungan sesama (kamu). Kerosakan hubungan merupakan pembinasa (agama)”. [Ahmad, Abu Daud & at-Tirmizi]

•    Suburkan kasih sayang suami isteri dan selesaikan sebarang ketidaksefahaman.
•    Banyakkan aktiviti bersama keluarga (qiamullail, sahur, tadarus al-Quran, menyiapkan juadah, berbuka, terawih dll)
•    Hantar ucapan puasa dan raya demi mengeratkan silaturrahim.
•    Hadiahkan juadah berbuka kepada jiran bagi menjalin hubungan.
•    Adakan majlis berbuka untuk sanak saudara, jiran tetangga, teman sekerja, rakan masjid dll. dalam suasana iman dan mesra.
•    Peringati umat Islam dalam doa. Pohon pertolongan dan pelihara (agama, nyawa, kehormatan, harta dan tanah air mereka).
•    Sumbang bantuan kepada umat Islam yang memerlukan.
•    Boikot barangan keluaran musuh umat Islam (barangan Yahudi dan AS) sebagai protes penindasan saudara seIslam.

Ramadhan isn’t about food or starving, it’s about worshipping the Lord 

Read more...

existentialism

>> Monday, July 25, 2011

Abu Dzar ada artikel baru tapi tak post kat sini, Abu Dzar post kat Abu Dzar punya tumblr sebab tumblr tu dikhaskan untuk artikel bahasa Inggeris. Kepada yang berminat nak membaca, boleh la menjengukkan diri anda ke tumblr Abu Dzar. Ini url nya : http://iltizamsyabab.tumblr.com/post/8025142889/existentialism

Tajuk artikel adalah existentialism


Mesti ada yang tertanya-tanya, apa benda pulak la existentialism ni?

Perkataan ni Abu Dzar dapat setelah selesai menulis artikel dan berfikir-fikir tajuk yang sesuai. (Memang dah jadi kebiasaan Abu Dzar untuk tulis dulu artikel bagi abis, baru cari tajuk yang paling tepat) Maka setelah Abu Dzar membelek-belek kamus, terjumpa la perkataan ni.

Setelah dibahasamelayukan, existentialism berubah menjadi eksistensialisme. Terjemahan mudah adalah;

(éksisténsialisme) fahaman (falsafah) moden yg menekankan pentingnya pengalaman manusia, dan bahawa setiap manusia (pd akhirnya) bertanggungjawab atas segala tindak-tanduknya: drama tragedi menggarap persoalan yg serius spt soal-soal prinsip hidup.

terima kasih kepada Pusat Rujukan Persuratan Melayu @ DBP kerana memudahkan Abu Dzar memahami maksud eksistensialisme.

Selamat membaca!

Read more...

Inilah Ukhwah

>> Monday, July 11, 2011

Baru-baru ni Abu Dzar ada ber”sms” dengan sorang ikhwah yang tengah menjalani Latihan Industri (LI). Abu Dzar bertanya kepada ikhwah tersebut;

LI tinggal seminggu je kan? Seronok ke sedih nak habis LI ni?

Tidak berapa lama kemudian phone Nokia 6230 Abu Dzar berbunyi menandakan ada sms diterima.

Lagi 2 minggu la akh, seronok la nak habis, ada gak sedih sikit2

Hmm...terbalik dengan ana, ana dulu sedih nak habis & ada la seronok sikit2 =]

Abu Dzar membalas dan tiba – tiba Abu Dzar jadi teringat akan bekas pelajar yang pernah Abu Dzar ajar masa menjalani Latihan Mengajar di SMK Pengiran Omar II, Sipitang. Pasti mereka sekarang sudah besar panjang. Kalau mengikut perkiraan Abu Dzar, mereka sekarang sudah berumur 18 tahun. Ada yang sedang berada dalam tingkatan 6, ada yang kini belajar di Kolej Matrikulasi Labuan malah ada yang sudah bekerja!

Ingatan Abu Dzar terbawa kepada perbualan tahun lalu sewaktu datang melawat kembali sekolah tersebut dan untuk melihat persediaan terakhir sebelum mereka menduduki peperiksaan SPM. Mereka bercerita tentang kisah – kisah semasa berada dalam tingkatan 3. Satu demi satu kisah mereka kongsikan. Begitu pantas masa berlalu.

Mari kita lihat kisah perjalanan pelajar-pelajar ini dari sudut berbeza!

Katakan sebuah kelas tingkatan 3 ada 25 orang pelajar. Mereka sangat baik dan saling membantu. Baik dari segi akademik, kokurikulum hingga kepada masalah masalah peribadi. Kerjasama antara mereka memang cukup baik. Kalau pun tercetus perselisihan faham, perkara tersebut tidak akan lama. Selang sehari atau dua hari, keadaan akan kembali normal. Itu mungkin agak lama, ada yang bergaduh pagi, waktu rehat nanti mereka sudah boleh jalan bersama, berjalan bersama malah bermain bersama.

Hari-hari yang berlalu mereka kongsikan bersama dengan kawan-kawan yang ada di sekeliling mereka. Kalau ada kerja sekolah, sama-sama buat. Kalau ada sukan, sokong kawan yang bertanding. Kalau kawan sakit, datang melawat kat rumah. Perhubungan antara mereka sangat harmoni.

Setelah tamat PMR, mereka mendaftarkan diri dalam tingkatan 4 mengikut jurusan yang ditawarkan pihak sekolah. Ada yang ambil reka cipta, ada yang ambil sains sukan, ada yang ambil perakaunan atau apa juga menurut minat mereka.

Ada yang masih bersama-sama dengan kawan-kawan semasa dalam tingkatan 3 dan ada juga yang pergi ke kelas lain.

Namun perkara yang membanggakan adalah, mereka tetap bertegur sapa seperti dahulu walaupun mereka tidak lagi belajar dalam kelas yang sama dan tidak juga menelaah buku-buku yang sama. Abu Dzar rasa, mereka ini lebin memahami erti sebenar ukhwah. Ukhwah yang tidak ada batas sempadan kelas. Malah, pada waktu petang, mereka juga masih bermain takraw bersama-sama. Waktu hujung minggu mereka juga tetap sama seperti dahulu. Bersama-sama pergi ke hutan untuk menjerat burung dan mandi sungai.

Inilah yang dinamakan dengan ukhwah!

Tetap akrab walaupun berada di kelas yang berbeza. Belajar subjek yang berbeza.

Mari kita ambil pelajaran dari keutuhan ukhwah pelajar-pelajar ini dalam berhadapan dengan situasi kepelbagaian jemaah di Malaysia.

Read more...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers

bebas diulang cetak. Powered by Blogger.

About This Blog

blog ini adalah hasil cetusan pendapat dan titipan ikhlas seorang insan kerdil di celah umat

sebarang pertanyaan boleh di emailkan ke ismiabudzar[at]gmail[dot]com

Flag Counter

free counters

  © Blogger templates Palm by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP