QR Code blog ini

QR Code

Sinergi

Photobucket

Potong Kuku

>> Saturday, July 30, 2011

“Alamak lupa pulak nak potong kuku semalam” (Sambil menepuk dahi)

“Gi la potong sekarang, nanti lupa lagi!”

“Mana boleh, hari ni dah hari Sabtu kot”

“Apa masalah pulak kalau dah hari Sabtu?”

“Kalau nak potong kuku, sunatnya sebelum solat Jumaat. Ni dah hari Sabtu.”

“Err..Jumaat depan baru kau nak potong kuku la ni?”

“Ha ah, baru la dapat pahala”

“Cam tu pulak? Bukan ke kalau kita jaga kebersihan diri tu pun boleh dapat pahala sebab kebersihan tu sebahagian dari iman”

“Point yang bagus, tapi macam aku cakap kat kau tadi, kita kan disunatkan untuk potong kuku sebelum solat Jumaat. Lagi pun tak kan kau tak tau hadith yang Rasulullah biasa potong kuku dan gunting misai sebelum solat?”

Mungkin ada yang bengang kalau jumpa orang yang macam ni. Hadith yang potong kuku sebelum solat Jumaat tu memang la ada, tapi jangan lupa bahawa, hadith menjaga kebersihan tu pun ada gak. Boleh rujuk kitab Hadith Arbain Imam Nawawi, hadith yang ke 23.

Dari Abu Malik Al Haritsy bin ‘Ashim Al ‘Asy’ary RA, dia berkata : Rasulullah SAW bersabda : kebersihan adalah sebahagian dari iman, Alhamdulillah dapat memenuhi timbangan, Subhanallah dan Alhamdulillah dapat memenuhi antara langit dan bumi, Solat adalah cahaya, shadaqah adalah bukti, Al Quran dapat menjadi saksi yang meringankanmu atau yang memberatkanmu. Semua manusia berangkat menjual dirinya), ada yang membebaskan dirinya (dari kehinaan dan azab) ada juga yang menghancurkan dirinya. (Riwayat Muslim)

Satu lagi nak bagi tau, Allah suka orang yang bersih;

Janganlah kamu bersembahyang dalam mesjid itu selama-lamanya. Sesungguhnya mesjid yang didirikan atas dasar takwa (mesjid Quba), sejak hari pertama adalah lebih patut kamu bersembahyang di dalamnya. Di dalamnya ada orang-orang yang ingin membersihkan diri. Dan Allah menyukai orang-orang yang bersih. (at-Taubah:108)

Maka, nasihat untuk kali ini adalah, jangan jumud dalam memahami hadith dan mari kita menjaga kebersihan diri masing-masing.

2 comments:

Anonymous Sunday, 31 July, 2011  

emm..betul!!

x perlu la nk tgu sampai mgu dpn untuk potong kuku

kn x selesa bila ade kekotoran kt kuku

Abu Dzar Al-Ghifari Monday, 01 August, 2011  

tak selesa kan!

tapi jangan tak tau, ada gak yang sanggup...nak dapat pahala sunat katanya

bengkek je dengar hujah macam tu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers

bebas diulang cetak. Powered by Blogger.

About This Blog

blog ini adalah hasil cetusan pendapat dan titipan ikhlas seorang insan kerdil di celah umat

sebarang pertanyaan boleh di emailkan ke ismiabudzar[at]gmail[dot]com

Flag Counter

free counters

  © Blogger templates Palm by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP