QR Code blog ini

QR Code

Sinergi

Photobucket

Jom Bangun Sahur!

>> Saturday, August 06, 2011

Rasanya masih belun terlambat untuk Abu Dzar mengucapkan "Ramadhan Kareem" & kepada pembaca blog MeNtadakaKiDaL. Semoga Ramadhan kali ini adalah yang paling banyak amal yang kita buat.

Apabila kita berbicara tentang puasa, kita seolah-olah tak terlepas dari membicarakan masalah lain yang didatangkan secara pekej bersama dengan puasa. Contoh perkara lain adalah, perkara yang membatalkan puasa, sahur, zakat fitrah, tarawikh dan apa juga yang anda fikirkan.

Namun begitu, antara banyak perkara yang tercatat, mari kita lihat sedikit tentang amalan bersahur. Secara ringkas, sahur adalah makan sebelum waktu Subuh untuk berpuasa. Kalau ada yang tak puasa, tu maksudnya dia sarapan awal...bukan sahur!

Rasulullah saw menganjurkan umat Islam untuk bersahur bagi membezakan ibadah puasa orang Islam dengan ahli Kitab.

Perbeza antara puasa kita dengan puasa ahli kitab adalah makan sahur” (HR Muslim)

Jadi takkan kita nak sama dengan ahli kitab pulak, sebab tu la Muslim dianjurkan untuk bersahur.

Lagi pun dalam bersahur ni banyak barakah...macam yang Nabi saw bagi tau;

Sesungguhnya makan sahur adalah barakah yang Allah berikan kepada kalian, maka janganlah kalian tinggalkan (HR Nasaei & Ahmad)

Sahur bukan la payah sangat, cukup sekadar tamar;

Sebaik-baik sahur seorang mukmin adalah tamar (HR Abu Daud, Ibn Hibban & Baihaqi)

Tips Untuk Mudah Bersahur:

1.    Ikhlaskan niat

Ini adalah perkara yang pertama dan perlu diulang-ulang walaupun sampai termuntah bila baca. Niat kena sentiasa lurus untuk mencari redha Allah.

2.    Masak siap-siap

Bila bangun nanti tak payah la memeriahkan diri di dapur dengan blender, senduk dan kuali untuk memasak. Tinggal panaskan je apa yang dah siap. Hmm...mesti ada yang tanya, tadi suruh makan tamar je...hehe ni jawapan awal “Sesiapa yang ingin berpuasa, bersahurlah dengan sesuatu” (HR Ahmad). Makan la apa pun, tapi yang terbaik tetap saja tamar.

3.    Jangan makan banyak sebelum tidur

Kalau lepas terawih tu cukup la dengan moreh yang ada kat masjid/surau. Tak payah la nak ke kedai mamak cari roti nan dengan teh tarik pulak. Dikhuatiri susah untuk bangun bersahur dan juga solat subuh. Nanti sedar-sedar je dah 7.30am!

4.    Sedaikan tamar dengan air kat sebelah katil


Kalau dah tak larat sangat nak bukak mata gi jalan ke dapur, sediakan tamar dengan air sebelum tidur. Bila dengar je jam berbunyi, tangan hanya perlu merayap matikan jam dan cari tamar + minum air. Tak payah bukak mata pun!

5.    Takkan tak nak solat tahajud

Bagi yang jarang-jarang berkesempatan untuk tahajud, mari kita jadikan Ramadhan kali ini sebagai platform untuk memupuk kebiasaan ini dalam hidup. Bangun la solat tahajud...pastu gi makan sahur.

Sahur adalah syiar puasa

Memetik kata-kata Al-Hafidz Ibnu Hajar (Fathul Bari), "sahur adalah syiar puasa seorang Muslim, pemisah antara puasa kita dengan puasa akhli kitab".

Tapi satu fenomena puasa yang terjadi semasa Abu dzar belajar dulu sedikit aneh. Ramai yang bangun untuk bersahur...memang riuh kawasan kolej. Ada yang siap main gitar lagi sambil kejut orang lain bangun berahur. Tapi sayang seribu kali sayang, bila nak dekat waktu Subuh, keadaan kolej kembali tenang. 7.30 pagi baru ada nampak pergerakan manusia untuk tunggu bas ke dewan kuliah & perpustakaan.

Diorang tu solat subuh kat mana??

Sahur tu syiar bagi yang berpuasa, solat tu fardhu bagi setiap Muslim!

4 comments:

Anonymous Sunday, 07 August, 2011  

jom bersahur!

:)

Abu Dzar Al-Ghifari Monday, 08 August, 2011  

bagus...dalam bersahur ada barokahnya!

hadimuslim Monday, 15 August, 2011  

Salam..ziarah...Alhamdulillah bulan Ramadhan kali ini ana lebih semangat bangun Tahajjud dan Sahur..Moga Barakah..

Abu Dzar Al-Ghifari Monday, 15 August, 2011  

Alhamdulilah...

mudah-mudahan dapat keberkatan kepada keluarga nta dan semoga nanti bakal lahir seorang mujahid / mujahidah yang akan membela agama Allah ini insyaAllah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers

bebas diulang cetak. Powered by Blogger.

About This Blog

blog ini adalah hasil cetusan pendapat dan titipan ikhlas seorang insan kerdil di celah umat

sebarang pertanyaan boleh di emailkan ke ismiabudzar[at]gmail[dot]com

Flag Counter

free counters

  © Blogger templates Palm by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP